معرفی

این پیام رسان آموزشی (موسوم به پیاتزا) به منظور ارتباط بین مدیران و کارشناسان دانشگاه با دانشجویان، اساتید با دانشجویان و برعکس، بصورت تعامل غیر همزمان طراحی گردیده است و کمک قابل توجهی به افزایش سطح یادگیری و یادهی الکترونیکی در موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان می نماید.
سه روش برای اتصال به پیام رسان آموزش وجود دارد:

الف) اتصال از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی (معمول ترین و رایج ترین روش)
ب) اتصال از طریق App پیام رسان آموزشی (با بارگیری App مربوطه از Google Play Store یا Apple Store و نصب آن روی دستگاه گوشی تلفن همراه)
ج) از طریق اتصال مستقیم به پیام رسان آموزشی از طریق مرورگر و نشانی www.piazza.com

در این راهنما تنها روش الف مورد بررسی قرار می گیرد و برای توضیح روشهای دیگر به تارنمای دانشگاه مراجعه نمایید.
برای استفاده دانشجویان (کاربران) از پیام رسان آموزشی از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی، مراحل زیر را می توانند دنبال نمایند:

۱- در هنگام ثبت نام داوطلبان ورودی به دانشگاه برای هریک از دانشجویان یک ایمیل جدید استاندارد از طرف دانشگاه ایجاد می گردد و رمز عبور آن در اختیار دانشجو قرار داده می شود. این نشانی برای ورود به پیام رسان و اعتبار سنجی در ادامه متن مورد نیاز است.

۲- توسط دانشگاه در سامانه پیام رسان آموزشی یک حساب کاربری (اکانت) برای هر دانشجو ساخته می شود. نام کاربری حساب مذکور بصورت پیش فرض نشانی ایمیل ذکر شده (در مرحله قبل) و رمز عبور آن کد ملی دانشجو خواهد بود.

۳- اکنون دانشجو می تواند پس از شروع کلاس ها و اتصال به سامانه یادگیری الکترونیکی وارد هر یک از درس های خود شده و مطابق تصویر شماره یک روی “پیام رسان آموزشی” کلیک نماید.

تصویر شماره ۱

۴- یک نشانی ایمیل استاندارد (بند یک) جهت استفاده از سامانه پیام رسان آموزشی مورد نیاز است. این نشانی ایمیل می بایست قبل از هر عملی در پیام رسان، توسط خود پیام رسان آموزشی، اعتبار سنجی شود (Verify). این عمل که جرئیات آن پیش تر خواهد آمد تنها یک بار لازم است اجرا گردد. بسته به اینکه دانشجو (یا هر کاربر دیگر) در این مرحله قبلا عملیات اعتبارسنجی را با نشانی ایمیل خود انجام داده است یا خیر، دو حالت زیر ممکن است اتفاق بیافتد:

 

حالت اول: دانشجو تا کنون عمل اعتبار سنجی را به هر دلیل انجام نداده است.

(اگر قبلا اعتبار سنجی انجام گرفته است به حالت دوم بروید)

در این حالت مطابق تصویر زیر پنجره ای (تصویر شماره ۲) به دانشجو نمایش داده می شود که نشانی ایمیل خود را می تواند در آن مشاهده نماید. در این صورت دکمه تایید را کلیک نماید.

تصویر شماره ۲

 

پس از تایید یک کد اعتبار سنجی (Verification Code)، مطابق تصویر زیر (تصویر شماره ۳) بصورت خودکار به ایمیل دانشجو ارسال می گردد.

تصویر شماره ۳

اکنون کافی است کد اعتبار سنجی که در تصویر شماره ۴ مشاهده می نمایید را کپی نموده و در صفحه درخواست کد تایید، مطابق تصویر زیر وارد کنید سپس دکمه Confirm را کلیک کنید.

تصویر شماره ۴

با انجام مراحل فوق در واقع نشانی ایمیل دانشجو در پیام رسان آموزشی اعتبار سنجی خواهد شد.
مراحل فوق می بایست برای هر دانشجو تنها یکبار انجام پذیرد و در ادامه تحصیل تکرار و انجام آن لازم نیست.

حالت دوم: اعتبار سنجی از قبل صورت گرفته است.

در این مرحله با توجه به اینکه قبلا یکبار اعتبار سنجی انجام گرفته است، دیگر پیام رسان آموزشی اعتبار سنجی نیاز ندارد و بعد از انجام بند سه در حالت اول، پنجره شماره ۵ به کاربر نمایش داده می شود. در این حالت کافیست دانشجو کد دسترسی کلاس (Access Code) را وارد پنجره مربوطه نموده و با کلیک گزینه “Join Class” مطابق تصویر زیر وارد پیام رسان آموزشی آن درس گردد.

کد دسترسی در شروع نیمسال تحصیلی بطور ساده برای همه دروس عدد ۱۲۳۴۵۶ می باشد. اما ممکن است اندکی بعد از شروع ترم تحصیلی توسط دانشگاه تغییر نماید. تغییر کد دسترسی توسط دانشگاه، جهت اتصال به درس مربوطه توسط دانشجو که مراحل فوق را قبلا یک بار انجام داده است هیچگونه خللی در ادامه اتصال آنها به پیام رسان ایجاد نخواهد کرد.

تصویر شماره ۵

انجام عملیات اتصال به هر کلاس (در مرحله دوم) می بایست برای کلیه دروس اخذ شده دانشجو با توجه به برگه انتخاب واحد و اطلاعات موجود در سامانه مدیریت آموزش (TMS) برای هر یک از دروس انجام پذیرد.

گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان