روانشناسی با زندگی انسان مدرن پیوندی نا گسستنی ایجاد کرده است. در عصر جدید، بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده اند که بهره گیری از تخصص یک مشاور و روانشناس در دوره های مختلف زندگی، می تواند بسیار مفید و کارامد باشد. در دنیای مدرن، مشکلات خانوادگی، تعارضات زناشویی، مشکلات تحصیلی و شغلی، مشکلات فرزندپروی، مشکلات همسرگزینی و … رو به رشدند و حل این مشکلات با کمک و راهنمایی حرفه ای یک روانشناس و مشاور بسیار موثرتر خواهد بود. ایجاد گرایش ها و آموزش های تخصصی در این حوزه و به دنبال آن تاسیس مراکز حرفه ای و تخصصی که در زمینه های مختلف روانشناسی در کشور ایجاد شده است، موید نیاز و استقبال رو به رشد جامعه در بهره گیری از خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور می باشد.
روانشناسی علمی است که به توصیف، تبیین، پیش بینی و کنترل رفتارها و فرآیندهای ذهنی انسان به عنوان مخلوق الهی در ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی با استفاده از منابع و روشهای تجربی، عقلی و حیاتی می پردازد.
[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
هدف از دوره کارشناسی روانشناسی، یادگیری مبانی و مفاهیم روانشناسی در حوزه های مختلف اجتماعی، بالینی، تجربی، تحولی، روش شناختی، شخصیت شناسی و فیزیولوژیک با توجه به فرهنگ بومی و دینی کشور به منظور توانمند سازی دانشجو در حیطه های دانشی، بینشی، و توانشی و کاربرد آنها در زندگی فردی و اجتماعی است.
اهداف جزیی رشته روانشناسی:
» فراگیری مفاهیم و مبانی اساسی روانشناسی در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی، بالینی، تجربی، تحولی، شخصیت، شناختی، مشاوره و فیزیولوژیک » آشنایی با نظریه ها و رویکردهای متفاوت در روان شناسی و مقایسه آنها با یکدیگر » آشنایی با فلسفه روانشناسی با نگاه انتقادی » آشنایی با تاریخچه و اندیشه های روانشناختی » آشنایی و کسب مهارت در استفاده از روش های پژوهشی کمی و کیفی » آشنایی با مشاوره، مصاحبه و روش های تخصصی ارزیابی در روانشناسی » آشنایی و کسب مهارت برای مداخله در کاهش آسیب های روانی، اجتماعی و اخلاقی » آشنایی با متون تخصصی روانشناسی به زبان اصلی » آشنایی با نرم افزارهای تخصصی و کاربرد کامپیوتر در روانشناسیتلفیق و تجمیع گرایش ها:
در این برنامه، دوره کارشناسی روانشناسی، بدون گرایش های موجود (بالینی، عمومی، صنعتی، سازمانی،کودکان استثنایی و مشاوره) ارائه شده است و برنامه به گونه ای تدوین شده که دانش آموخته گان در هر موقعیت شغلی که قرار بگیرد، بتواند از اطلاعات و مطالب ارائه شده در دوره، به خوبی بهره مند گردد و کارایی قابل قبولی داشته باشد.فارغ التحصیلان این رشته دارای توانایی های زیر خواهند بود:
» پژوهش پیرامون موضوع های بنیادی روانشناسی در قالب ارائه طرح های پژوهشی که با نظارت متخصصان بالاتر صورت می گیرد. » آموزش مفاهیمی همچون یادگیری، حافظه، شخصیت، سلامت روان و … برای عموم مردم. » اجرای برخی آزمون های روانشناختی با نظارت متخصصان مقاطع بالاتر روانشناسی . » ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و در زمینه های روانشناسی و انجام پژوهش های عمومی و خصوصی. » مربیگری مهارتهای زندگی تحت نظارت متخصصان این رشته.فارغ التحصیلان روانشناسی می توانند در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:
روانشناسی بالینی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان روانشناسی خانواده درمانی روانشناسی عمومی روانشناسی تربیتی روانشناسی صنعتی و سازمانی روانشناسی شناختی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی روانشناسی اسلامی با گرایش روانشناسی مثبت گراکلیه دروس رشته روانشناسی
| دروس عمومی | ||||
| ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ||
| ۱ | دروس جبرانی | حداقل ۶ و حداکثر ۱۵ | ||
| ۲ | دروس پایه | ۶۹ | ||
| ۳ | دروس تخصصی | ۳۷ | ||
| ۴ | دروس اختیاری | ۱۰ | ||
| ۵ | دروس عمومی | ۲۲ | ||
فهرست دروس کارشناسی روانشناسی
| دروس عمومی | ||||
| ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ||
| ۱ | اندیشه اسلامی (۱) مبدا و معاد | ۲ | ||
| ۲ | اندیشه اسلامی (۲) نبوت و امامت | ۲ | ||
| ۳ | انسان در اسلام | ۲ | ||
| ۴ | حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام | ۲ | ||
| ۵ | فلسفه اخلاق (با تاکید بر مباحث تربیتی) | ۲ | ||
| ۶ | اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم) | ۲ | ||
| ۷ | آیین زندگی (اخلاق کاربردی) | ۲ | ||
| ۸ | عرفان عملی اسلام | ۲ | ||
| ۹ | انقلاب اسلامی ایران | ۲ | ||
| ۱۰ | آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | ۲ | ||
| ۱۱ | اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) | ۲ | ||
| ۱۲ | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | ۲ | ||
| ۱۳ | تاریخ تحلیل صدر اسلام | ۲ | ||
| ۱۴ | تاریخ امامت | ۲ | ||
| ۱۵ | تفسیر موضوعی قرآن | ۲ | ||
| ۱۶ | تفسیر موضوعی نهج البلاغه | ۲ | ||
| ۱۷ | زبان فارسی | ۳ | ||
| ۱۸ | زبان انگلیسی | ۳ | ||
| ۱۹ | دانش خانواده و جمعیت | ۲ | ||
| ۲۰ | ورزش ۱ | ۱ | ||
| ۲۱ | تربیت بدنی | ۱ | ||
| دروس جبرانی | ||||
| ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ||
| ۱ | آمار مقدماتی پیش | ۳ | ||
| ۲ | زبان انگلیسی پیش | ۳ | ||
| دروس پایه | ||||
| ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ||
| ۱ | مباحث اساسی در روانشناسی (۱) | ۲ | ||
| ۲ | مباحث اساسی در روانشناسی (۲) | ۲ | ||
| ۳ | تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن | ۲ | ||
| ۴ | مبانی جامعه شناسی | ۲ | ||
| ۵ | روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان | ۲ | ||
| ۶ | آمار توصیفی | ۲ | ||
| ۷ | آمار استنباطی | ۳ | ||
| ۸ | روش تحقیق | ۳ | ||
| ۹ | فیزیولوژی اعصاب و غدد | ۲ | ||
| ۱۰ | احساس و ادراک | ۲ | ||
| ۱۱ | روانشناسی فیزیولوژیک | ۲ | ||
| ۱۲ | انگیزش و هیجان | ۲ | ||
| ۱۳ | روانشناسی تحولی (۱) | ۲ | ||
| ۱۴ | روانشناسی تحولی (۲) | ۲ | ||
| ۱۵ | معرفت شناسی | ۲ | ||
| ۱۶ | آشنایی با فلسفه اسلامی | ۲ | ||
| ۱۷ | روانشناسی شخصیت | ۲ | ||
| ۱۸ | روانشناسی شناختی | ۲ | ||
| ۱۹ | کاربرد کامپیوتر در روانشناسی | ۲ | ||
| ۲۰ | فلسفه علم روانشناسی | ۲ | ||
| ۲۱ | روانشناسی اجتماعی | ۲ | ||
| ۲۲ | متون روانشناسی به انگلیسی (۱) | ۲ | ||
| ۲۳ | متون روانشناسی به انگلیسی (۲) | ۲ | ||
| ۲۴ | روانشناسی تجربی | ۳ | ||
| ۲۵ | روان سنجی | ۲ | ||
| ۲۶ | روانشناسی یادگیری | ۲ | ||
| ۲۷ | روانشناسی تربیتی | ۲ | ||
| ۲۸ | آموزه های روانشناختی در قرآن و حدیث (۱) | ۲ | ||
| ۲۹ | آموزه های روانشناختی در قرآن و حدیث (۲) | ۲ | ||
| ۳۰ | آسیب شناسی روانی (۱) | ۲ | ||
| ۳۱ | آسیب شناسی روانی (۲) | ۲ | ||
| ۳۲ | مبانی راهنمایی و مشاوره | ۲ | ||
| ۳۳ | روانشناسی دین | ۲ | ||
| دروس تخصصی | ||||
| ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ||
| ۱ | آزمون های روانشناختی (۱) | ۲ | ||
| ۲ | آزمون های روانشناختی (۲) | ۲ | ||
| ۲ | اصول روانشناسی بالینی | ۲ | ||
| ۴ | بهداشت روانی | ۲ | ||
| ۵ | روانشناسی سلامت | ۲ | ||
| ۶ | آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان | ۲ | ||
| ۷ | روانشناسی و مشاوره خانواده | ۲ | ||
| ۸ | نظریه های مشاوره و روان درمانی | ۲ | ||
| ۹ | فنون مشاوره و روان درمانی | ۲ | ||
| ۱۰ | راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی | ۲ | ||
| ۱۱ | روانشناسی اجتماعی کاربردی | ۲ | ||
| ۱۲ | آسیب شناسی اجتماعی | ۲ | ||
| ۱۳ | روانشناسی صنعتی-سازمانی | ۲ | ||
| ۱۴ | روانشناسی کودکان با نیاز های ویژه (۱) | ۲ | ||
| ۱۵ | روانشناسی کودکان با نیاز های ویژه (۲) | ۲ | ||
| ۱۶ | توانبخشی کودکان با نیاز های ویژه | ۲ | ||
| ۱۷ | شیوه های اصلاح و تغییر رفتار | ۲ | ||
| ۱۸ | پژوهش (عملی – انفرادی) در روانشناسی | ۳ | ||
| دروس اختیاری | ||||
| ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ||
| ۱ | روانشناسی جنسیت | ۲ | ||
| ۲ | روانشناسی سالمندی | ۲ | ||
| ۳ | مدیریت استرس (تنیدگی) | ۲ | ||
| ۴ | روانشناسی اعتیاد | ۲ | ||
| ۵ | روانشناسی رفتار مصرف کننده | ۲ | ||
| ۶ | علوم اعصاب شناختی | ۲ | ||
| ۷ | روانشناسی ورزش | ۲ | ||
| ۸ | پویایی گروه | ۲ | ||
| ۹ | روانشناسی کار و مدیریت | ۲ | ||
| ۱۰ | کلیات روانپزشکی | ۲ | ||
| ۱۱ | روانشناسی تبلیغات و رسانه | ۲ | ||
| ۱۲ | رفتار سازمانی | ۲ | ||
| ۱۳ | روانشناسی اخلاق | ۲ | ||
| ۱۴ | اخلاق حرفه ای | ۲ | ||
| ۱۵ | ناتوانایی های یادگیری | ۲ | ||
| ۱۶ | نگرش و تغییر آن | ۲ | ||
| ۱۷ | روانشناسی نظامی | ۲ | ||
| ۱۸ | روانشناسی سیاسی | ۲ | ||