مفهوم انتزاعی اجزای تشکیلدهندهی آرم دانشگاه الکترونیکی ایرانیان به شرح زیر است:
دایرهی مدارگوته اطراف آرم، نمادی از جهانی بودن و گستردگی این نوع یادگیری است. این دایره به ما این پیام را میدهد که یادگیری الکترونیکی بهراحتی در هر نقطه از جهان قابل دسترسی است و افراد میتوانند با استفاده از فناوری جدید، به منابع آموزشی متنوعی دسترسی پیدا کنند. این ویژگی، یادگیری الکترونیکی را به یک پدیدهی جهانی و نوین تبدیل کرده است که فراتر از مرزهای جغرافیایی عمل میکند.
حرف “e” به اختصار نمایانگر یادگیری الکترونیکی (eLearning) و در عین حال نمایی از کره زمین است که حاکی از عدم وابستگی به محل و کشوری خاص میباشد. این حرف نه تنها به فناوریهای مدرن اشاره دارد، بلکه نشاندهندهی این است که یادگیری میتواند در هر نقطهای از دنیا محقق شود و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد (جهانشمولی). این ویژگی نماد دانشگاه، به ویژه در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر است، اهمیت بسیاری دارد.
در مرکز این نشان، تصویری از یک پرنده طراحی شده است که بالهای آن به شکل صفحات کتاب و نوک آن بهصورت قلم ترسیم شده است. این طراحی به وضوح نمایانگر ارتباط عمیق میان علم و دانش و آزادی در این حوزه است. پرندهای که به پرواز درآمده، نمادی از جستجوی دانش و آرزوی یادگیری است. این تصویر به ما یادآوری میکند که یادگیری نه تنها یک نیاز بلکه یک سفر است که هر فرد میتواند آن را تجربه کند.
بالهای پرنده در حال پرواز به شکل صفحات کتاب، مفهوم غنی بودن منابع آموزشی و سرعت انتقال آن در فناوری های جدید را برای بیننده تداعی میکند. این تصویر نشان میدهد که هر کتاب، دنیایی از اطلاعات و دانش را در خود جای داده است و بالهای پرنده، نماد پرواز به سوی این دنیای بیپایان است. با این حال، نوک پرنده که به شکل قلم طراحی شده است، به ما یادآوری میکند که دانش تنها از طریق مطالعه صرف به دست نمیآید، بلکه نیاز به نوشتن، تفکر و تجزیه و تحلیل دارد.
این نماد در مجموع به نوعی بیانگر این است که یادگیری یک فرآیند متعامل فعال است و تنها با خواندن کتابها به پایان نمیرسد. بلکه باید با ابزارهایی همچون قلم (نوشتن)، ایدهها را به شکلی خلاقانه و نوآورانه بیان کرد. این فرآیند فعال یادگیری به ما کمک میکند تا به عمق مطالب رفته و تواناییهای خود را در زمینههای مختلف بهبود بخشیم.
یادگیری الکترونیکی به عنوان یک پدیدهی نوین، امکانات زیادی را برای یادگیرندگان فراهم کرده است. با استفاده از فناوری های مدرن، افراد میتوانند به راحتی به دورهها و منابع آموزشی متنوع دسترسی پیدا کنند و به یادگیری در هر زمان و مکانی ادامه دهند. این تغییرات، به ویژه در شرایطی که به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی آموزشهای حضوری، به نوعی مرزهای دانش محدود شده است، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
علاوه بر این، یادگیری الکترونیکی به ما این امکان را میدهد که با افراد مختلف از فرهنگها و کشورهای گوناگون ارتباط برقرار کنیم. این تبادل فرهنگی نه تنها به گسترش افکار و ایدهها کمک میکند، بلکه به یادگیرندگان این فرصت را میدهد که از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند و به یکدیگر کمک کنند. به ویژه طبقات کمتر برخوردار می توانند با هزینه کمتر تحصیل کنند و بدین ترتیب عدالت آموزشی نه در سطح یک منطقه یا کشور بلکه در سطح جهان محقق گردد.
همچنین، یادگیری الکترونیکی به افراد این امکان را میدهد که با سرعت خودشان یاد بگیرند (یادگیری تطبیقی) و برنامهریزی شخصیسازی شدهای برای یادگیری داشته باشند. این آزادی در انتخاب زمان و مکان یادگیری، به افراد این احساس را میدهد که کنترل بیشتری بر روی فرآیند یادگیری خود دارند و میتوانند با توجه به نیازها و شرایط خود، بهترین روشهای یادگیری را انتخاب کنند.
در نهایت، این نماد یادآور این نکته مهم است که علم و دانش از مرزها فراتر میرود و به همه انسانها تعلق دارد. یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار قدرتمند، میتواند به افراد این فرصت را بدهد که در دنیای امروز، با استفاده از فناوری، به جستجوی دانش بپردازند و به یک جامعهی آگاه و دانا تبدیل شوند.