مهندسی اپتیک و لیزر

مهندسی اپتیک و لیزر

تعریف

رشته مهندسی اپتیک و لیزر یکی از شاخه های اصلی و مهم علم فیزیک می باشد. دانش اپتیک و لیزر پیشرفت های فراوانی در دهه‌های اخیر داشته است. با توجه به آینده درخشان و کاربردهای روزافزون آن، تربیت کادر متخصص که آشنا به زیر بناهای نظری و مسلط به مبانی عملی باشند، لازم به نظر می‌رسد. در رشته مهندسی اپتیک و لیزر دانشجویان با انواع لیزر و اپتیک و کاربردهای آنها، اسپکتروسکوپی لیزری (اندازه گیری طول موج و فرکانس)، فن آوری ساخت قطعات اپتیکی و…آشنا می شوند و قادر به طراحی و ساخت تجهیزات اپتیکی و لیزری مورد نیاز در زمینه های مختلف باشند.

توانایی

چون زیر شاخه ای از علم فیزیک محسوب می شود، باید دانشجو در درس ریاضی و فیزیک از سطح خوبی برخوردار باشد. محیط کاری این رشته اکثرا در بیمارستان ها و در زمینه پزشکی یافت میشود. بنابراین باید فرد در این محیط اذیت نشود.

گرایش‌ها(در مقطع کارشناسی)

در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد.

گرایش‌ها(در مقطع کارشناسی ارشد)

در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های «اپتیک» ، «لیزر» و «اپتوالکتریک» می باشد.

گرایش‌ها(در مقطع دکترا)

این رشته در مقطع دکتری نیز قابل تحصیل می باشد.

موقعیت شغلی

در سال‌های اخیر و همزمان با رشد جهانی کاربردهای لیزر رشته اپتیک و لیزر نیز شاهد بازار کار مناسبی بوده است. طراحی، نگهداری و تعمیر سیستمها و تجهیزات اپتیکی، لیزری و اپتوالکترونیکی. امور تحقیقاتی و اجرای طرحهای کاربرد لیزر در حوزه های علمی، صنعتی (مانند جوشکاری، ساخت دستگاههای فاصله یاب و…)، نظامی و پزشکی(مانند لیزر درمانی)، مخابرات نوری و… از جمله بازار کار موجود برای این رشته می باشد.