فهرست

۱- مقدمه ۲- معرفی الف) پیام رسان پست های عمومی ویژه استاد [۱] ب) پیام رسان پست های عمومی درس ویژه دانشجویان [۲] ج) پیام رسان پست های خصوصی ویژه استاد به دانشجو و برعکس[۳] ۳- نحوه دسترسی به پیام رسان ۴- اهداف سه پیام رسان ۵- شروع یک مبحث جدید در هر یک از پیام رسان ها ۶- مراحل پاسخ به پست های استاد: ۷- مراحل ارسال پست توسط دانشجو ۸- مراحل ارسال سند و فایل ۹- مراحل ارسال فایل تصویری(عکس) ۱۰- نحوه ارسال فایل صوتی

راهنما استفاده از سامانه تعاملی غیر همزمان (پیام رسان آموزشی جدید)

۱- مقدمه: جهت تعامل غیرهمزمان دانشجویان با استاد درس و بالعکس نیاز به پیام رسان آموزشی که در سایا و در هر درس یا تالار ایجاد گردیده است، می باشد. جهت استفاده و بهره برداری از قسمت تعاملی غیرهمزمان( پیام رسان آموزشی) سایا می توانید از راهنمای زیر استفاده نمایید. لازم به ذکر است سامانه پیام رسان آموزشی سابق موسوم به پیاتزا (با توجه به مشکلات بهره برداری از شرکت های خارجی) منبعد قابل استفاده نبوده و لازم بود برای آن جایگزینی از سوی دانشگاه انتخاب گردد که این مهم انجام گردیده است. بدین منظور سه پیام رسان آموزشی با ویژگی ها و اهداف مختلف در سامانه یادگیری الکترونیکی(سایا) در نظر گرفته شده است. ۲- معرفی: الف)- پیام رسان پست های عمومی ویژه استاد [۱] ویژگی ها: در این پیام رسان صرفاً استاد مجوز شروع گفتگو را دارد و دانشجو می تواند به پیام ارسالی توسط ایشان از طریق گزینه “ارسال پاسخ” به صورت خصوصی و یا عمومی پاسخ دهد. نکته۱: در این پیام رسان شروع و ارسال پیام برای دانشجویان امکان پذیر نیست. نکته۲: بازخورد دانشجو به پیام استاد نمی بایست بصورت خصوصی باشد. (جز در موارد نادر بسیار شخصی) زیرا ممکن است پاسخ استاد برای سایر دانشجویان مفید واقع شود (و پاسخ پرسش دانشجویان دیگر نیز باشد) ب)- پیام رسان پست های عمومی درس ویژه دانشجویان [۲] ویژگی ها: در این پیام رسان شروع و ارسال پیام صرفاً توسط دانشجو انجام می شود که می تواند پیام را بصورت عمومی به همه اعضا ارسال نماید. بازخورد به پیام ارسالی دانشجو هم توسط استاد و هم توسط سایر دانشجویان بصورت عمومی امکانپذیر است. همچنین “ارسال پاسخ” به پیام ارسالی، صرفاً توسط استاد بصورت خصوصی امکانپذیر است.

ج)- پیام رسان پست های خصوصی ویژه استاد به دانشجو و برعکس[۳] ویژگی ها: هدف از ایجاد این پیام رسان ارسال پیام خصوصی به یک و یا همه اعضای کلاس توسط استاد است. دانشجو در این پیام رسان می تواند شروع کننده ارسال پیام باشد و فقط به استاد درس بصورت خصوصی پیام ارسال نماید.

نکته۱: پرسش های دانشجو که پاسخ آن توسط استاد برای سایر دانشجویان مفید است نمی بایست بصورت خصوصی باشد. ( جز در موارد نادر بسیار شخصی) زیراممکن است پاسخ استاد، پاسخ پرسش دانشجویان دیگر نیز باشد) در زیر تصویر کلی (تصویر شماره یک) از سه پیام رسان که در صفحه هر درس یا تالار ممکن است تعدادی از آن ها قابل مشاهده باشند، آورده شده است:

(تصویر شماره ۱) – تصویر کلیه پیام رسان های مندرج در صفحه کلاس یا تالار در سایا

۳- نحوه دسترسی به پیام رسان جهت دسترسی به پیام رسان آموزشی یک درس یا تالار لازم است وارد “صفحه درس” یا “صفحه تالار” مورد نظر گردید. توجه داشته باشید بنا به مقتضیات نوع درس یا تالار، ممکن است از همه یا تعدادی از این سه پیام رسان استفاده گردد. برای سادگی شناسایی، این سه پیام رسان شماره گزاری گردیده اند. بطور مثال پیام رسان شماره [۱] و یا [۲]، [۳] همانند تصویر زیر دو پیام رسان که عمدتاً برای کلاس ها مورد استفاده قرار می گیرد نشان داده شده است.

(تصویر شماره ۲) – تصویر دو پیام رسان شماره ۱ و ۲ در صفحه کلاس(سایا)

  ۴- اهداف هر یک از این سه پیام رسان پیام رسان های [۱] و [۲]: پیام رسان یک و دو اساساً پیام رسان های عمومی درس و یا تالار هستند با این تفاوت که اولی جهت شروع (ایجاد) و ارسال یک پیام صرفا از طرف استاد (و یا کارشناس دانشگاه) است و دانشجویان نمی توانند شروع کننده یک مبحث جدید در آن باشند. در صورتیکه برعکس پیام رسان شماره یک پیام رسان شماره دو وجود دارد که صرفاً دانشجویان شروع کننده (ایجاد کننده) یک پیام هستند و استاد درس نمی تواند در پیام رسان عمومی شماره دو پیامی را شروع و ارسال نمایند. کلمه عمومی در این پیام رسان ها بدین معناست که هر پیامی که شروع و ارسال می گردد برای همه اعضا کلاس یا تالار قابل مشاهده می باشد. اما جالب است که بدانید در بازخورد (پاسخ به یک پیام که از گزینه “ارسال پاسخ” استفاده می گردد) به یک پیام امکان پاسخ بصورت عمومی و یا خصوصی وجود دارد. دانشجویان (اساتید) به این نکته توجه داشته باشند که در باز خورد حتی الامکان از حالت خصوصی استفاده نگردد تا بازخورد شما (دانشجو یا استاد) و به دنبال آن پاسخ استاد و یا دانشجو برای همه اعضای کلاس یا تالار قابل مشاهده و استفاده گردد) پیام رسان شماره [۳]: این پیام رسان اساساً از ابتدا (شروع و ارسال) بصورت خصوصی، پست ارسال می نماید و کاربرد آن در تالارها و کلاس بعضی از دروس است. هر گونه باز خوردی در این پیام رسان (چه تیک ارسال خصوصی زده شده باشد چه انتخاب نشده باشد، بصورت خصوص به دانشجو یا استاد (کارشناس دانشگاه) ارسال می گردد. لذا اساتید می بایست ابتدا به ساکن نام گیرندگان پیام را از فهرست اعضای کلاس یا تالار انتخاب نمایند. ۵- شروع یک مبحث جدید در هر یک از پیام رسان ها شروع و یا ایجاد یک مبحث جدید در همه پیام رسان ها مشابه می باشد. وارد پیام رسان مورد نظر شوید “کلید یک گفتگوی جدید” (به رنگ آبی) را انتخاب و در جعبه ویرایش، متن خود را تایپ نمایید. چنانچه گزینه “پیشرفته” (سمت راست زیر جعبه ویرایش) را انتخاب نمایید امکان پیوست فایل یا حتی ضبط صدا و بطور خودکار پیوست شدن فایل آن، وجود دارد. در ادامه بصورت تصویری گزینه ها و وضعیت های مختلف استفاده از پیام رسان بطور مختصر آورده شده است. ۶- مراحل پاسخ به پست های استاد: وارد “پیام رسان پست های عمومی ویژه استاد [۱] ” شوید و طبق مراحل زیر به ترتیب عمل نمایید. جهت بازخورد به پیام ارسالی همانند تصویر زیر نشانگر شماره ۱ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۳)

در تصویر زیر جهت ارسال پاسخ به پیام گزینه ۲ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۴)

  متن پاسخ خود را در (تصویر شماره ۵) قسمت نشانگر ۳ تایپ نمایید و دکمه “طرح در تالار” را کلیک نمایید. در صورت ارسال پاسخ به صورت خصوصی در (تصویر شماره ۵ ) بخش نشانگر شماره ۵ گزینه “پاسخ خصوصی” را انتخاب کنید و در نهایت جهت ارسال پاسخ در صفحه “ارسال پاسخ” نشانگر شماره ۴ را کلیک نمایید.

(تصویر شماره ۵)

۷- مراحل ارسال پست توسط دانشجو: وارد “پیام رسان پست های عمومی درس ویژه دانشجویان [۲]” شوید و طبق مراحل مشخص شده (تصویر شماره ۶) جهت ارسال پیام بعد از انتخاب پیام رسان گزینه “شروع گفتگو جدید” (نشانگر ۲) را در انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۶)

بعد از انتخاب گزینه “شروع گفتگو جدید” و ظاهر شدن تصویر زیر پس از تکمیل بخش نشانگر ۳ و ۴ گزینه طرح در تالار را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۷)

۸- مراحل ارسال فایل: وارد صفحه “شروع گفتگو جدید” شوید دکمه پیشرفته را کلیک نموده و همانند تصاویر زیر بعد از انتخاب “شروع گفتگو جدید” گزینه “پیشرفته” را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۸)

جهت درج فایل در بخش نشانگر ۲ فایل مورد نظر را با کشیدن و رها کردن قرار دهید و سپس گزینه “طرح در تالار” را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۹)

۹- مراحل ارسال فایل تصویری (عکس): وارد صفحه “شروع گفتگو جدید” شوید و همانند تصویر زیر برای ارسال عکس نشانگر ۱ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۱۰)

جهت انتخاب فایل نشانگر ۲ و جهت ضبط و درج فایل در پیام نشانگر ۳ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۱۱)

۱۰- نحوه ارسال فایل صوتی: وارد صفحه ” شروع گفتگو جدید” شوید و مراحل زیر را دنبال کنید. برای ارسال فایل صوتی در تصویر بالا نشانگر ۱ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۱۲)

برای شروع ضبط صدا در تصویر بالا نشانگر ۱ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۱۳)

جهت ارسال فایل صوتی ضبط شده نشانگر ۳ را انتخاب نمایید.

(تصویر شماره ۱۴)