[۱۱۰۱۲۴] – در جلسه دفاع از چه چیزهایی باید صحبت کرد؟
هدف از برگزاری جلسه دفاع، ارائه گزارش اجمالی تحقیق صورت گرفته همراه با مستندات علمی به حاضرین می باشد.
این گزارش بایستی کوتاه، مختصر و در عین حال جامع باشد و شنونده در پایان جلسه نکات کلیدی پژوهش صورت گرفته را در یابد.
ریشه و اصالت کار، ضرورت، اهمیت و هدف:
– سابقه علاقه مندی و شرایطی که شما را به انتخاب این تحقیق سوق داده است.
– فنون به کار رفته و مشکلاتی که با آن ها مواجه بوده اید و کمک هایی که برای حل آن ها در یافت کرده اید.
– نتیجه گیری کلی و مقایسه آن با پیش فرض هایی که ابتدای کار داشتید.
– آنچه این تحقیق به ارمغان آورده است.
– سوالاتی که هنوز برای شما مطرح است.
به بیانی دیگر طرح کلی آنچه در دفاع بایستی مد نظر قرار دهید عبارت است از:
۱- شناسنامه گزارش: شامل معرفی خودتان، اساتید راهنما و موضوع مورد بررسی.
۲- مقدمه: شامل توضیحاتی مختصر در خصوص موضوع مورد بحث
۳- بیان مسئله: شامل چرایی انتخاب موضوع و اهمیت بررسی آن
۴- ضرورت و اهمیت تحقیق و اهداف کلی: بیان مختصری از بررسی های انجام شده و ارائه هدف جهت انتخاب موضوع و بیان دستاوردهای مورد انتظار.
نکاتی که در این بخش بایستی به آن ها پاسخ دهید:
– تحقیق مورد نظر چه تاثیری بر زمینه مورد مطالعه شما دارد؟
– از نقطه نظر کاربردی، تحقیق شما چه تاثیری خواهد داشت؟
– سایر ضرورت های تحقیق
۵- روش تحقیق: شرح روش جمع آوری داده، تحلیل داده، جامعه آماری، نمونه آماری، نرم افزارها و ابزارهای کاربردی
۶- یافته های تحقیق: ارائه یافته ها و تحلیل داده ها و نتایج حاصله با استفاده از جداول و نمودارها…
تمام نتایج به دست آمده در پایان نامه شما دارای اهمیت هستند. اما برخی از جداول و نتایج اهمیت بیشتری دارند. بهتر است در فرصتی که در اختیار دارید به طرح آن ها بپردازید.
۷- ارائه پیشنهادهای جدید: چنانچه در این بحث افق جدیدی گشوده شده و می طلبد که دیگران در این میدان عمیق تر شوند، لازم است دانشجو پیشنهاد های خویش را مطرح کند.
۸- منابع: ذکر منابعی که در اسلایدها به آن ها اشاره شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.
۹- سپاسگزاری: سپاسگزاری از اساتید، حاضرین و افرادی که درپیشرفت پژوهش اثر گذار بوده اند.
۱۰- پاسخ به سوالات: پاسخ به سوالات مطروحه توسط دانشجویان و اساتید
نکات مهمی که به ارائه شما کمک می کند:
– تکیه شما بایستی بیشتر بر نکاتی متمرکز باشد که به نتیجه رسیده اید و دلایل قاطع و مستندات کافی برای ارائه آن ها دراختیار دارید.
– مطالبی را که بر روی آن ها اشراف کامل ندارید اشاره وار ذکر کنید و روی مسائل تردید آمیز مکث نکنید.
– در صورتی که کارتان از ویژگی خاصی همچون تازگی برخوردار است آن را حتما مطرح کنید.
– از ذکر نکات اضافی که باعث اتلاف وقت می شوند و در حوزه تخصصی کار شما نیستند پرهیز کنید.
– اگر مقاله یا مقالاتی از پایان نامه خود استخراج کرده اید حتما آن را در انتهای بخش نتایج ذکر کنید.
– ممکن است داوران سوالاتی از بخش های مختلف پایان نامه داشته باشند که شما جزئیات آن را در ارائه خود نیاورده باشید، بنابر این یک پاور پوینت تکمیلی که جزئیات بیشتری از کار و روش خود را در آن ذکر کرده اید جهت پاسخ به سوالات احتمالی داوران تهیه نمایید.
نکات مهم در خصوص تهیه پاور پوینت علمی:
– فقط نکات مهم و کلیدی را در ارائه خود ذکر نمایید.
– تعداد اسلایدها بایستی با زمان شما متناسب باشد. برای یک ارائه ۳۰ دقیقه ای، ۲۵ الی ۴۰ اسلاید مناسب به نظر می رسد.
– متن بایستی خوانا و گویا باشد به گونه ای که دورترین بیننده نیز به راحتی آن ها را بخواند.
– از فونت های خوانا برای نوشته های خود استفاده کنید. فاصله بین سطرها را رعایت کنید.
– استفاده از رنگ های مختلف موجب بر هم زدن تمرکز بیننده می شود.
– در اسلایدهای متوالی رنگ یا فونت را تغییر ندهید.
– تا حد ممکن در تهیه پاور پوینت خود از به کارگیری انیمیشن ها خودداری کنید. پاور پوینت های علمی بایستی ساده باشند.
– شما بایستی در ارائه خود در خصوص کار انجام شده و نتایج به دست آمده صحبت کنید. بنابر این بیشترین بخش اسلایدهایتان بایستی شامل بخش ارائه نتایج و تحلیل هایتان باشد.
– جداول و نمودارها تا جایی که ممکن است بایستی بزرگ و واضح باشند.
– توجه داشته باشید که تا جای ممکن هر اسلاید شامل یک موضوع باشد و از بیان اطلاعات بی شمار در یک اسلاید خودداری کنید.
– شماره گذاری صفحات بسیار مهم است. عدم شماره گذاری سبب می شود داوران دقیقا نتوانند صفحه سوال مورد نظر خود را اشاره کنند.
– در شماره گذاری تعداد کل صفحات پاور پوینت را نیز در هر صفحه ذکر کنید برای مثال ۳۰/۲
– جداول پر از اعداد و ارقامی هستند که در یک نگاه اجمالی برای مخاطب گیج کننده به نظر می رسند. بنابر این تا جای ممکن جداول را به نمودارهای میله ای، دایره ای و… تبدیل کنید.