روان‌شناسی عمومی

General Psychology

 

معرفی

روان‌شناسی عمومی به‌عنوان شاخه‌ای از روان‌شناسی، با اصول و قوانین پایه در علم روان‌شناسی ارتباط دارد و فرایندهای روان‌شناختی مختلفی چون احساسات، ادراکات، هیجانات، یادگیری، هوش، شخصیت و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد.

روان‌شناسی عمومی در سطح کارشناسی ارشد، یک شاخه از روان‌شناسی است که برخلاف گرایش‌های کاربردی روان‌شناسی مانند بالینی و سلامت، تأکید بیشتری بر دانش نظری مشترک در روان‌شناسی و اصول و مفاهیم پایه در روان‌شناسی دارد و از این طریق امکان تعمیق و تحقیق در اصول و مفاهیم پایه علم روان‌شناسی را فراهم می‌سازد.

می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف دوره آموزشی روان‌شناسی عمومی فهم دقیق مبانی بنیادین روان‌شناسی است و از این جهت این گرایش عمدتاً جنبه نظری دارد. بدین معنی که تلاش می‌کند تا به گستره نظری در روان‌شناسی شامل فرایندهایی چون، انگیزه و هیجان، احساس و ادراک، یادگیری، هوش، تفکر، حافظه و تحول بپردازد و فهم علمی دانش‌آموختگان را از کنش‌های انسانی تسهیل کند و ارتباط آنها را با کلیت شخصیت میسر ‌سازد. از این جهت دانش‌آموختگان روان‌شناسی عمومی در سطح کارشناسی ارشد می‌توانند درک علمی صحیحی از رفتارها و فرایندهای انسانی بدست آورند، همچنین می‌توانند با انجام تحقیقات بنیادی، دانش روان‌شناسی را در قلمرو نظری توسعه و گسترش دهند.

البته می‌توان انتظار داشت که فراگیران با تسلط بر مفاهیم پایه روان‌شناسی، امکان ارائه خدمات روان-آموزشی به گروه‌های مختلف هدف را نیز داشته باشند. منظور از خدمات روان-آموزشی ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات و آموزش‌های روان‌شناختی به افرادی است که به دنبال آن هستند. اطلاعات و آموزش‌هایی که می‌توانند در فهم بهتر مشکلات و نحوه غلبه بر آنها مؤثر باشند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل حل‌مسئله، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های زندگی، فرزندپروری، ارتقا به‌زیستی روانی و در حوزه‌هایی چون رسانه، خانواده و مسائل نوپدید باشد. بنابراین روان‌شناسی عمومی در سطح کارشناسی ارشد می‌تواند تاحدی عرصه‌های کاربردی و عملیاتی را نیز مدنظر قرار دهد، اما در واقع مهم‌ترین جنبه این گرایش توانمندسازی دانش‌آموختگان برای تحلیل و نقد مفاهیم، فنون و نظریه‌های روان‌شناختی است، فرایندی که فارغ‌التحصیلان را برای نظریه‌پردازی در سطح دکتری روان‌شناسی آماده خواهد کرد. به اختصار می‌توان رابطه روان‌شناسی عمومی را با سایر شاخه‌ها و گرایش‌های روان‌شناسی تاحدی همچون رابطه علوم پایه با علوم کاربردی دانست و اهمیت این رشته از همین جهت است.

توجه به این نکته ضروری است که ماهیت نظری این گرایش ایجاب می‌کند تا به مسائل فرهنگی و اسلامی نیز در تولید علم نظری در روان‌شناسی بیشتر توجه شود. به‌گونه‌ای که در نهایت دانش‌آموختگان بتوانند دانش روان‌شناسی را با رویکرد ایرانی و اسلامی و در بافت فرهنگی-اجتماعی جامعه ایرانی به کار برند و به ارائه خدمات روان-آموزشی متناسب بپردازند.

 

اهداف رشته:

  • تسلط بر دانش مشترک حوزه‌های عمده روان‌شناسی
  • مهارت‌های انجام پژوهش‌های روان‌شناختی در حوزه‌های مختلف
  • توانایی نقد نظریه‌های روان‌شناسی و پرورش زمینه‌های لازم برای نظریه‌پردازی در روان‌شناسی با رویکرد ایرانی-اسلامی
  • به‌کارگیری دانش روان‌شناسی در جامعه ایرانی با توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی متمایز آن
  • مهارت ارائه خدمات روان-آموزشی در حوزه‌هایی نظیر خانواده، رسانه و مسائل نوپدید
  • اجرا و تفسیر آزمون‌های عمومی روان‌شناسی

 

مهارت، توان‌مندی و شایستگی دانش‌آموختگان روان‌شناسی عمومی

مهارت‌ها، شایستگی‌ها و توانمندی‌های ویژه

دروس مرتبط

توانایی تحلیل مفاهیم و نقد روش‌ها، فنون و دیدگاه‌های مختلف روان‌شناسی

نظریه‌پردازی در روان‌شناسی

روان‌شناسی یادگیری و تفکر

توانائی انجام پژوهش‌های روان‌شناختی

روش‌های آماری کاربردی پیشرفته

روش‌های تحقیق پیشرفته در روان‌شناسی۱

روش‌های تحقیق پیشرفته در روان‌شناسی۲

کاربرد نرم‌افزارها در روان‌شناسی

توانایی ارزیابی ویژگی‌های شناختی، شخصیت و اختلالات با استفاده از آزمون‌های استانداردشده

تحول شخصیت و نقد و بررسی دیدگاه‌ها

آسیب‌شناسی روانی با تکیه بر بافتار بوم‌شناختی

آزمون‌های روان‌شناختی

کاربرد نرم‌افزارها در روان‌شناسی

توانایی تحلیل و بکارگیری مبانی نظری اسلامی‌سازی دانش روان‌شناسی

مبانی روان‌شناسی اسلامی۱ (علم‌شناسی)

مبانی روان‌شناسی اسلامی۲ (نفس‌شناسی)

نظریه‌پردازی در روان‌شناسی

توانایی استفاده از دانش روان‌شناسی در بافت اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی

آسیب‌شناسی روانی با تکیه بر بافتار بوم‌شناختی

نظریه‌پردازی در روان‌شناسی

روان‌شناسی سالمندی پیشرفته

روان‌شناسی فرهنگی و بین‌فرهنگی

روان‌شناسی اجتماعی پیشرفته

آسیب‌های روانی‌اجتماعی نوپدید (پیشگیری و مداخله)

روان‌شناسی خانواده

توانایی استفاده از دانش، فنون و مهارت‌های روان‌شناختی برای ارتقاء سلامت عمومی جامعه

آسیب‌شناسی روانی با تکیه بر بافتار بوم‌شناختی

روان‌شناسی سالمندی پیشرفته

روان‌شناسی اجتماعی پیشرفته

روان‌شناسی خانواده

ارائه خدمات روان-آموزشی به نهادها، مدیران و افراد نیازمند

روان‌شناسی سالمندی پیشرفته

روان‌شناسی قانونی

روان‌شناسی تجربی

آسیب‌های روانی‌اجتماعی نوپدید (پیشگیری و مداخله)

روان‌شناسی خانواده

مهارت‌ها، شایستگی‌ها و توانمندی‌های عمومی

دروس مرتبط

تسلط بر دانش مشترک حوزه‌های عمده روان‌شناسی

تمام دروس تخصصی و تعدادی از دروس اختیاری

 

طول دوره و شکل نظام

نظام کارشناسی ارشد به دو شیوه آموزش‌محور و آموزشی-پژوهشی اجرا می‌گردد با این تفاوت که در شیوه آموزشی-پژوهشی، در پایان دوره، واحد پایان‌نامه اخذ می‌شود ولی در شیوه آموزش‌محور چهار واحد درس اختیاری، جایگزین پایان‌نامه می‌شود. طول مدت لازم برای اتمام کل این دوره در حالت عادی ۲ سال است. حداقل و حداکثر مدت مجاز فارغ‌التحصیلی این دوره مطابق آیین‌نامه دوره کارشناسی ارشد وزارت علوم است.

نظام آموزشی دوره کارشناسی ارشد واحدی است و کلیه درس‌ها در ۴ نیم‌سال ارائه می‌شوند. زمان هر نیم‌سال ۱۶ هفته است، مدت تدریس یک واحد نظری، ۱۶ ساعت و یک واحد عملی ۳۲ ساعت است.
تذکر:  دانشجویانی که مدرک کارشناسی آنها غیرمرتبط است (رشته‌های غیر از روان‌شناسی و مشاوره) جهت تسلط بر مباحث کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، باید حداقل ۱۲ واحد از دروس جبرانی را اخذ نمایند. مسلما با اخذ دروس جبرانی تعداد واحدهای ایشان افزایش خواهد داشت.

تعداد واحدهای درسی

تعداد واحدهای درسی و پژوهشی این دوره برای هر دو شیوه آموزش‌محور و آموزشی-پژوهشی ۳۲ واحد و به شرح زیر است:

الف- شیوه آموزش‌محور:

نوع درس

تعداد واحد

دروس جبرانی

(برای دارندگان مدرک کارشناسی غیرمرتبط)

۱۲

(ارزش واحد صفر)

دروس تخصصی-الزامی

۱۶

دروس تخصصی-اختیاری

۱۶

جمع

۳۲

 

توضیح۱: شیوه آموزشی پیش‌فرض در مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، شیوه آموزش‌محور است. ترکیب و تنوع دروس با توجه به جداول تعیین‌شده در سرفصل وزارت علوم و تحت‌نظر گروه روان‌شناسی تعیین و به دانشجویان ارائه می‌شود.

توضیح۲: دانشجویان می‌توانند در صورت تمایل و به‌شرط واجد شرایط بودن، تقاضای تغییر شیوه آموزشی از آموزش‌محور به آموزشی-پژوهشی را داشته باشند.

ب- شیوه آموزشی-پژوهشی:

نوع درس

تعداد واحد

دروس جبرانی

(برای دارندگان مدرک کارشناسی غیرمرتبط)

۱۲

(ارزش واحد صفر)

دروس تخصصی-الزامی

۱۶

دروس تخصصی-اختیاری

۱۲

پایان‌نامه

۴

جمع

۳۲

 

توضیح: در صورتی‌که با تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دانشجو شرایط اخذ پایان‌نامه را داشته باشد، می‌تواند تحت‌نظر استاد راهنما و از ترم سوم، موضوع مورد مطالعه خود را انتخاب و در گروه برای تصویب مطرح نماید. انتخاب پروژه تحقیقاتی در دوره کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی بر اساس علاقه و توانایی دانشجو و با نظر استاد راهنما و توافق گروه صورت می‌گیرد. موضوع انتخاب‌شده باید در زمینه تحقیقات بنیادی در روان‌شناسی و مرتبط با فرایندهای اساسی چون انگیزه، یادگیری، حافظه، هیجانات، احساس، تفکر، ادراک، پردازش، هوش، فرآیندهای بالینی، آسیب‌شناسی، رفتار و تحول انسان و از این قبیل موضوعات باشد. به‌طور مؤکد پیشنهاد می‌شود موضوعات انتخابی دارای جهت‌گیری فرهنگی و اجتماعی باشد و امکانات اجرای طرح در زمانی منطقی و در محل اجرا وجود داشته باشد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی

دروس جبرانی

ردیف

عنوان درس

تعداد واحد

نظری

تعداد ساعت

عملی

تعداد ساعت

۱

مباحث اساسی در روان‌شناسی ۲

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۲

آمار استنباطی

۳

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۳

روش تحقیق در روان‌شناسی

۳

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۴

روان‌شناسی فیزیولوژیک

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۵

آسیب‌شناسی روانی ۲

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۶

فلسفه علم روان‌شناسی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۷

روان‌شناسی یادگیری

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۸

روان‌شناسی تحولی ۱

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۹

روان‌شناسی شخصیت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱

تاریخ و مکاتب روان‌شناسی و نقد آن

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

 

توضیح: دانشجویانی که رشته کارشناسی آنها غیر از روان‌شناسی و مشاوره است، باید ۱۲ واحد از دروس جبرانی را طبق نظر گروه آموزشی بگذرانند. این دروس جزء دروس دوره کارشناسی روان‌شناسی هستند و نباید آنها را با دروس تخصصی دوره ارشد اشتباه گرفت.

دروس تخصصی-الزامی

ردیف

عنوان درس

تعداد واحد

نظری

تعداد ساعت

عملی

تعداد ساعت

پیش‌نیاز

۱

روش‌های آماری کاربردی پیشرفته

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۲

روش‌های تحقیق پیشرفته در روان‌شناسی۱

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

روش‌های آماری کاربردی پیشرفته

۳

مبانی روان‌شناسی اسلامی ۱ (علم‌شناسی)

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۴

روان‌شناسی تحولی پیشرفته

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۵

آسیب‌شناسی روانی با تکیه بر بافتار بوم‌شناختی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۶

انگیزش و هیجان پیشرفته

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۷

روان‌شناسی یادگیری و تفکر

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۸

نظریه‌پردازی در روان‌شناسی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

مبانی روان‌شناسی اسلامی۱ (علم‌شناسی)

توضیح: دانشجویان باید تمام ۱۶ واحد دروس تخصصی-الزامی دوره کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی (تمام دروس جدول بالا) را بگذرانند.

دروس تخصصی-اختیاری

ردیف

عنوان درس

تعداد واحد

نظری

تعداد ساعت

عملی

تعداد ساعت

پیش‌نیاز

۱

آزمون‌های روان‌شناختی

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۲

روان‌شناسی تبلیغات و رسانه

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۳

تحول شخصیت و نقد و بررسی دیدگا‌هها

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۴

روش‌های تحقیق پیشرفته در روان‌شناسی۲

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

روش‌های تحقیق پیشرفته در روان‌شناسی۱

۵

روان‌شناسی شناختی پیشرفته

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۶

روان‌شناسی سالمندی پیشرفته

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۷

مبانی روان‌شناسی اسلامی۲ (نفس‌شناسی)

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

مبانی روان‌شناسی اسلامی۱(علم‌شناسی)

۸

بنیادهای فلسفی نظریه‌ها و مکاتب روان‌شناسی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۹

روان‌شناسی فرهنگی و بین‌فرهنگی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۰

روان‌شناسی تجربی

۲

۲ واحد

۶۴ ساعت

۱۱

روان‌شناسی قانونی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۲

روان‌شناسی اجتماعی پیشرفته

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۳

آسیب‌های روانی‌اجتماعی نوپدید (پیشگیری و مداخله)

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۱۴

عصب‌روان‌شناسی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۵

کاربرد نرم‌افزارها در روان‌شناسی

۲

۲ واحد

۶۴ ساعت

۱۶

روان‌شناسی خانواده

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۷

کارورزی

۲

 

۲ واحد

۱۲۸ ساعت

 

 

توضیح ۱: در شیوه آموزشی-پژوهشی دانشجویان موظفند ۱۲ واحد از دروس تخصصی-اختیاری را بر حسب تنظیم گروه آموزشی بگذرانند.
توضیح ۲: در شیوه آموزش‌محور دانشجویان موظفند ۴ واحدِ معادل پایان‌نامه را با دروس اختیاری پر کنند، بنابراین در مجموع موظف به گذراندن ۱۶ واحد از دروس تخصصی-اختیاری هستند. این دروس به انتخاب گروه آموزشی، از میان جدول بالا ارائه خواهند شد.

چارت درسی   جهت دانلود و مشاهده چارت درسی روان‌شناسی عمومی اینجا کلیک کنید.