روانشناسی سلامت

Health Psychology

 

معرفی

رشته روانشناسی سلامت از گرایش‌های نسبتا جدید در حیطه روانشناسی است که در واقع می‌توان آن را یک گرایش بین‌رشته‌ای متشکل از روانشناسی، پزشکی و بهداشت دانست. طبق تعریف، روانشناسی سلامت علم مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتاری در سلامت، بیماری و مراقبت‌های بهداشتی است. این گرایش نگاه متفاوتی به بیماری و سلامت دارد و بیماری را نه تنها حاصل فرایندهای زیستی (مانند ویروس، تومور و غیره) بلکه آن را حاصل عوامل روانشناختی (مانند عقاید و افکار)، عوامل رفتاری (مانند عادات) و عوامل اجتماعی (مانند عوامل اقتصادی) نیز می‌داند. روانشناسان سلامت با درک عوامل مؤثر بر سلامتی و به‌کارگیری سازنده آنها، می‌توانند سلامت را هم در مقیاس فردی، به‌صورت کار با یک بیمار خاص و هم در مقیاس وسیع، با تأثیر بر برنامه‌های بهداشتی عمومی بهبود بخشند. در رشته روانشناسی سلامت چهار هدف کلی زیر دنبال می‌شود:

  1. ارتقاء و حفظ سلامت. روانشناسان سلامت موضوع‌هایی از قبیل تأثیر ورزش و تحرک بدنی، سیگار کشیدن، استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی، مصرف مشروبات الکلی و پای‌بندی به رژیم‌های غذایی خاص را بر سلامتی مردم بررسی می‌کنند.
  2. پیشگیری و درمان بیماری‌ها. روانشناسان سلامت با کاربرد اصول روانشناسی سلامت می‌توانند به پیش‌گیری، درمان و توان‌بخشی بسیاری از وضعیت‌های پزشکی و بیماری‌ها نظیر فشار خون بالا، سرطان‌، دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک کنند.
  3. تشخیص و ردیابی علل بیماری‌ها. روانشناسان سلامت در مطالعه بیماری‌ها مجموعه‌ای از علل مانند عوامل شخصیتی، رفتاری، روندهای فیزیولوژیکی، عوامل ادراکی و از همه مهم‌تر عوامل مربوط به سبک زندگی را بررسی می‌کنند.
  4. بهبود نظام خدمات بهداشتی و درمانی. روانشناسان سلامت، تأثیر سیستم بهداشتی-درمانی مانند خصوصیات بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، خانه‌های سالمندان و هزینه‌های بهداشتی-درمانی را بر سلامت مردم بررسی می‌کنند.

 

تفاوت با گرایش بالینی

دو گرایش سلامت و بالینی در روانشناسی هم از لحاظ دیدگاه و هم ازلحاظ کاربرد با هم تفاوت دارند. ویژگی مهم روانشناسی سلامت، هم‌یاری و تشریک‌مساعی با سایر متخصصان پزشکی و حرفه‌های مراقبت بهداشتی در ارائه خدمات در وضعیت‌های پزشکی مانند قلب و عروق، سرطان، دیابت، چاقی و پیوند عضو است. درحالی‌که روان‎شناسی بالینی عمدتا شامل همکاری با متخصصان سلامت روان یعنی روان‌پزشکان، مشاوران و مددکاران اجتماعی بالینی در ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی و وسواس است.

 

هدف از این گرایش تحصیلی:

  1. تربیت نیروی انسانی کارآمد و صاحب‌نظر متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی برای ارتقاء و حفظ سلامت، توان‌مندسازی افراد، سازمان‌ها و جامعه برای ارتقای رفتارهای اجتماعی مرتبط با سلامت و ساخت محیطی سالم، پیش‌گیری و ارائه مداخلات روانی-اجتماعی در بیماری‌ها، تشخیص عوامل و ردیابی علل بیماری‌ها و بهبود نظام خدمات درمانی و مراقبت بهداشتی.
  2. ایجاد بستری برای هم‌یاری افراد واجد مهارت یعنی متخصصان و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف مرتبط با سلامت و بیماری در زمینه‌های پیش‌گیری، مداخلات و بازتوانی روانی-اجتماعی و انجام امور پژوهشی و آموزشی در این زمینه.
  3. رشد و توسعه پژوهش، تولید علم و نظریه‌پردازی بومی جهت طراحی مداخلات پیش‌گیرانه و مداخلات روانی-اجتماعی در زمینه ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌ها در سطح کشور.
  4. آموزش و توان‌مندسازی در زمینه ارزیابی و پایش خدمات بهداشتی-درمانی با عنایت به سند چشم‌انداز و برنامه‌های کلان کشور.

 

بازار کار

ماهیت بین‌رشته‌ای روانشناسی سلامت، بازار کار مطلوبی را برای این رشته فراهم کرده است که در زیر به برخی از موقعیت‌های شغلی مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته اشاره می‌شود:

  1. مراقبت سرپایی (برای مثال کار با پزشک عمومی، داخلی یا اطفال و کلینیک‌های بهداشت و مشاوره در دانشگاه‌ها و مدارس)
  2. مراقبت فوریت (برای مثال کار در اورژانس)
  3. مراقبت تخصصی (برای مثال در کلینیک‌های درد، آرتریت، تومورشناسی، جراحی، ریه، دندان‌پزشکی و …)
  4. بیمارستان‌های عمومی و تخصصی (برای مثال در بخش‌های بیماران رو به مرگ، واحد سوختگی یا مراقبت قلبی و …)
  5. واحدهای توان‌بخشی (برای مثال واحد طناب نخاعی، سکته، آسیب به سر، ریه و …)
  6. مراقبت پرستاری در خانه
  7. خانه‌های سالمندان
  8. مراکز نگه‌داری افراد خاص (مانند جانبازان و معلولین)
  9. موقعیت‌های بهداشت صنعتی-سازمانی و شغلی
  10. مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی
  11. مراکز پیش‌دبستانی و مدارس عادی و استثنایی
  12. و موقعیت‌های دیگر

 

مهارت، توان‌مندی و شایستگی دانش‌آموختگان روانشناسی سلامت

ردیف

مهارت‌ها، شایستگی‌ها و توان‌مندی‌های ویژه

دروس مرتبط

۱

افزایش مهارت‌ها و تقویت نگرش مبتنی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای

روانشناسی سلامت بالینی

۲

سنجش، صورت‌بندی و ارزیابی

سنجش و ارزیابی در روانشناسی سلامت

۳

تدوین و اجرای مداخله‌های روانی-اجتماعی

مداخلات روانی-اجتماعی در بیماری‌های مزمن

۴

توان‌مندی مداخله در بحران

روانشناسی سلامت در سوانح و بلایا

۵

مهارت، شایستگی و تسلط بر اقدامات روانشناسی سلامت در محیط‌های اجتماعی

کارورزی روانشناسی سلامت در موقعیت‌های اجتماع‌محور

۶

مهارت، شایستگی و تسلط بر اقدامات روانشناسی سلامت در محیط‌های بالینی و مراکز خدمات بهداشتی-درمانی

کارورزی روانشناسی سلامت در موقعیت‌های پزشکی

۷

شناخت و تسلط بر مبانی علمی و دانش پایه

مبانی و نظریه‌های روانشناسی سلامت

۸

شناخت و تسلط بر مهارت‌های ویژه

مباحث ویژه در روانشناسی سلامت

۹

شناخت، تسلط و ایجاد نگرش مبتنی بر اصول اخلاق حرفه‌ای

اخلاق حرفه‌ای در روانشناسی سلامت

 

طول دوره و شکل نظام

نظام کارشناسی ارشد به دو شیوه آموزش‌محور و آموزشی-پژوهشی اجرا می‌گردد با این تفاوت که در شیوه آموزشی-پژوهشی، در پایان دوره واحد پایان‌نامه اخذ می‌شود ولی در شیوه آموزش‌محور چهار واحد اختیاری، جایگزین پایان‌نامه می‌شود. طول مدت لازم برای اتمام کل این دوره در حالت عادی ۲ سال است. حداقل و حداکثر مدت مجاز فارغ‌التحصیلی این دوره مطابق آیین‌نامه دوره کارشناسی ارشد وزارت علوم (و برای این دانشگاه مطابق با آیین‌نامه‌های دوره‌های مجازی) است. نظام آموزشی دوره کارشناسی ارشد واحدی است و کلیه درس‌ها، کارورزی و پایان‌نامه (در شیوه آموزشی-پژوهشی) در ۴ نیم‌سال ارائه می‌شوند. زمان هر نیم‌سال ۱۶ هفته است، مدت تدریس یک واحد نظری ۱۶ ساعت و یک واحد عملی ۳۲ ساعت است.


تذکر:  دانشجویانی که مدرک کارشناسی غیرمرتبط دارند لازم است جهت تسلط بر مباحث کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت برخی دروس جبرانی را اخذ نمایند. با اخذ دروس جبرانی تعداد واحدها افزایش خواهد داشت و طول دوره نیز ممکن است بیش از ۴ نیم‌سال شود.

 

تعداد واحدهای درسی (و پژوهشی)

تعداد واحدهای درسی و پژوهشی این دوره برای هر دو شیوه آموزش‌محور و آموزشی-پژوهشی ۳۲ واحد و به شرح زیر است:

 

الف- شیوه آموزش‌محور:

شیوه آموزش‌محور

ردیف

نوع درس

تعداد واحد

۱

دروس عمومی

۲

دروس پایه

۳

دروس تخصصی/الزامی

۲۴

۴

دروس اختیاری

۸

 

جمع

۳۲

توضیح ۱: شیوه آموزشی پیش‌فرض در مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان شیوه آموزش‌محور است. ترکیب و تنوع دروس با توجه به جداول تعیین‌شده در سرفصل وزارت علوم و تحت نظر گروه روانشناسی تعیین و به دانشجویان ارائه می‌شود.

توضیح ۲: دانشجویان می‌توانند در صورت تمایل و به‌شرط واجد شرایط بودن، تقاضای تغییر شیوه آموزشی از آموزش‌محور به آموزشی-پژوهشی را داشته باشند.

 

ب- شیوه آموزشی-پژوهشی:

شیوه آموزشی-پژوهشی

ردیف

نوع درس

تعداد واحد

۱

دروس عمومی

۲

دروس پایه

۳

دروس تخصصی/الزامی

۲۴

۴

دروس اختیاری

۴

۵

پایان‌نامه

۴

 

جمع

۳۲

توضیح: در صورتی‌که با تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دانشجو شرایط اخذ پایان‌نامه را داشته باشد، می‌تواند تحت نظر استاد راهنما، موضوع مورد مطالعه خود را انتخاب و در گروه برای تصویب مطرح نماید. انتخاب پروژه تحقیقاتی در دوره کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت بر اساس علاقه و توانایی دانشجو و با نظر استاد راهنما و توافق گروه صورت می‌گیرد. موضوع انتخاب‌شده باید درجهت شناخت و رفع مسایل اساسی در زمینه پیش‌گیری، مداخله و توان‌بخشی در حوزه روانشناسی سلامت باشد. به‌طور مؤکد پیشنهاد می‌شود موضوعات انتخابی دارای جهت‌گیری فرهنگی و اجتماعی باشد و امکانات اجرای طرح در زمانی منطقی و در محل اجرا موجود باشد.

 

برنامه درسی کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت

(دروس جبرانی)

ردیف

عنوان درس

تعداد واحد

نظری

تعداد ساعت

عملی

تعداد ساعت

۱

آمار استنباطی

۳

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۲

روش تحقیق در روانشناسی

۳

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۳

روانشناسی تحولی ۱

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۴

روانشناسی تحولی ۲

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۵

آسیب‌شناسی روانی ۱

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۶

آسیب‌شناسی روانی ۲

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۷

روانشناسی سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۸

اصول روانشناسی بالینی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۹

نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۰

روانشناسی فیزیولوژیک

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۱

فیزیولوژی اعصاب و غدد

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۲

فنون مشاوره و روان‌درمانی

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۱۳

متون روانشناسی به انگلیسی (۱)

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۴

متون روانشناسی به انگلیسی (۲)

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

 

توضیح ۱: دانشجو موظف است تعدادی از واحدهای جبرانی را پس از اعلام گروه آموزشی اخذ نماید. حداکثر واحد جبرانی درکارشناسی ارشد روانشناسی سلامت ۲۴ واحد است. دروس جبرانی از دروس کارشناسی رشته روانشناسی است.
توضیح ۲: در صورتی‌که مقررات تصریح‌شده و یا سیاست‌های کلان وزارت علوم، امکان ورود دانشجویان سایر رشته‌ها را به این رشته فراهم نماید، دانشجویان غیرمرتبط به‌طور قطع باید دروس جبرانی را با تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه بگذرانند.

توضیح ۳: دانشجویان رشته‌های روانشناسی و رشته‌های مرتبط نیز موظف‌اند با تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، تمامی یا تعدادی از دروس جبرانی مرتبط را بگذرانند.

 

دروس تخصصی

ردیف

عنوان درس

تعداد واحد

نظری

تعداد ساعت

عملی

تعداد ساعت

پیش‌نیاز

۱

روش‌های پژوهش و آمار در روانشناسی سلامت

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۲

دین، معنویت و سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۳

مبانی و نظریه‌های روانشناسی سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۴

روانشناسی سلامت بالینی

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۵

تغییر رفتارهای بهداشتی و ارتقای سلامتی

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۶

روان‌عصب‌ایمنی‌شناسی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۷

مداخلات روانی اجتماعی در بیماری‌های مزمن

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۸

استرس، بیماری و سازگاری

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۹

روانشناسی سلامت اجتماعی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۰

روانشناسی سلامت سالمندی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۱

کارورزی روانشناسی سلامت در موقعیت‌های اجتماع‌محور

۲

۲ واحد

۱۲۸ ساعت

۱۲

کارورزی روانشناسی سلامت در موقعیت‌های پزشکی

۲

۲ واحد

۱۲۸ ساعت

کارورزی روانشناسی سلامت در موقعیت‌های اجتماع‌محور

توضیح: دانشجویان تمام ۲۴ واحد دروس تخصصی (الزامی) کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت را برحسب تنظیم گروه آموزشی خواهند گذراند.

 

دروس اختیاری

ردیف

عنوان درس

تعداد واحد

نظری

تعداد ساعت

عملی

تعداد ساعت

پیش‌نیاز

۱

مراقبت معنوی و تسکینی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۲

روانشناسی درد

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۳

سنجش و ارزیابی در روانشناسی سلامت

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

مبانی و نظریه‌های روانشناسی سلامت

۴

روانشناسی سلامت شغلی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۵

روانشناسی سلامت کودک و نوجوان

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۶

سبک زندگی اسلامی و سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۷

مباحث ویژه در روانشناسی سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۸

فرهنگ و سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۹

طب سنتی و سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۰

روانشناسی سلامت در سوانح و بلایا

۲

۱ واحد

۱۶ ساعت

۱ واحد

۳۲ ساعت

۱۱

روانشناسی سلامت در مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۲

بیماری‌شناسی و واژه‌های پزشکی

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

۱۳

اخلاق حرفه‌ای در روانشناسی سلامت

۲

۲ واحد

۳۲ ساعت

توضیح ۱: در شیوه آموزشی-پژوهشی دانشجویان باید ۴ واحد از دروس اختیاری را مطابق با اعلام گروه آموزشی دانشگاه انتخاب و اخذ نماید.

توضیح ۲: در شیوه آموزش‌محور چون دانشجویان واحد پایان‌نامه را ندارند ۴ واحد آن را باید با دروس اختیاری پر کنند، بنابراین در مجموع موظف به گذراندن ۸ واحد از دروس اختیاری هستند.

 

_________________________

چارت درسی

جهت دانلود و مشاهده چارت درسی روانشناسی سلامت اینجا کلیک کنید.