چهار استراتژی ثابت شده برای “کنترل امور کاری”
آیا تا به حال این احساس به شما دست داده است که در کار و حرفه تان عقب افتاده اید، اما هیچ ایده و نظری نیز برای برداشتن قدم هایی در راستای پیشرفت آن نداشته باشید؟
برخی مواقع این شواهد و نشانه ها درست رو به روی شما قرار دارند. در برخی زمان ها شما برای پیشرفت کردن در کار خود یا مسئولیت پذیری بیش تر و داشتن موقعیت های بالاتر در کارتان نسبت به موقعیت فعلی که دارید، احساس بی انگیزه بودن می کنید و علاقه و اشتیاقی ندارید. در این حالت و در صورت تجربه کردن این حس، شغل و حرفه شما در رکود قرار می گیرد و در نتیجه در حرفه خود عقب می افتید.
این احساس به صورت کلی در این عصر بی ثبات شغلی که افراد به دفعات شغل و حرفه خود را تغییر می دهند، بسیار متداول است و در این موقعیت نیز یافتن یک توصیه ی مناسب برای تشخیص راه درست و دریافت یک راهنمایی سازنده ی درست به منظور تغییر موقعیت ایجاد شده بسیار دشوار است. با این حال شاید تغییر و وارونه کردن موقعیت راه حل حقیقی و درستی باشد.
در همین خصوص، Gary Burnison مدیر عامل Korn Ferry و نیویورک تایمز، پر فروش ترین نشریه موجود، در جدید ترین کتاب خود به مضمون ” راهنمای نهایی برای شغل و حرفه شما “، این طور نوشته است: شما شاید این طور فکر کنید که ۹۰ درصد از پیشرفت و جلو رفتن در کار تان مرتبط با کاری است که دیگران برای شما انجام می دهند. اما این تفکر اشتباه است. این ۹۰ درصد در واقع کاری است که شما می توانید برای خودتان و دیگران انجام دهید.
طبق گفته های Burnison، افراد حرفه ای نیاز دارند تا خودشان را برای شغل های بعدی پیش روی شان آماده کنند و درها را به روی فرصت های پیش روی بعدی باز کنند. اما در این خصوص واقعیت تلخ و ناراحت کننده ای که وجود دارد این است که اغلب مردم بیش تر وقت خود را صرف فکر کردن در خصوص خرید یک تلویزیون بزرگ تر یا یک ماشین لباس شویی پیشرفته تر می کنند، تا این که بخواهند در خصوص چگونگی پیشرفت کردن در شغل و حرفه شان فکر کنند. برای به دست آوردن یک شغل، یا پیشرفت و جلو رفتن در کارتان، آن هم در زمانی که قوانین و مقررات به صورت فزاینده و چشمگیری در حال تغییر است، مردم نیاز به کنترل کردن امور دارند. در غیر این صورت هیچ کس نمی تواند از شرایط ایجاد شده در امان بماند.
Burnison برای شروع و به کنترل در آوردن شغل سه قدم اساسی و پایه ای را پیشنهاد می کند: ” اول از همه، این مسیر با شما شروع می شود – آن هم با آگاهی بیش تر از نقاط قوت خودتان، نقطه ضعف های تان و از همه مهم تر انگیزه هایی که دارید. اما در قدم دوم، این امر به شما مربوط نمی شود. در عوض شما باید هوش احساسی را در خودتان تقویت کنید و مهارت های بین فردی خود را گسترش دهید تا بتوانید به صورت کارامد تر و بهتری با دیگران کار کنید – خصوصا با رییس ها و کارفرمایان سخت تر یا همکارانی که بسیار آزار دهنده هستند. و در قدم سوم، در صورتی که واقعا می خواهید چیز بیش تری به دست بیاورید، نیاز به یادگیری بیش تری نیز دارید و باید به فردی تبدیل شوید که به صورت دائمی در زندگی خود در حال آموختن و یادگیری است “.
شروع کردن و قدم های اولیه را برداشتن معمولا سخت ترین قسمت کار محسوب می شود. در این راستا Burnison (مدیر عامل Korn Ferry و نیویورک تایمز، پر فروش ترین نشریه موجود) یک رویکرد جامع به نام MORE را طراحی کرده و آن را پیشنهاد می کند، چرا که بر این باور است که این رویکرد برای همه ی افراد قابل اجرا است و جواب می دهد؛ از فارغ التحصیلان اخیر از کالج گرفته تا مدیران مجرب اجرایی. این رویکرد یک راهکار موثر و یک استراتژی سازمان یافته است که می تواند کار و موقعیت شغلی فعلی تان و محیط کاری شما را برای پیشرفت کردن و به جلو رفتن تقویت کند. این رویکرد با شما شروع می شود، اما درباره ی شما نیست.
M — ملاقات کردن رو در رو (MEET FACE-TO-FACE)
با رییس تان ملاقات های رو در رو و مستقیمی را به صورت دائمی داشته باشید تا با او در خصوص اهداف، اولویت ها و نحوه ی همراهی و کمک کردن تان برای موفقیت تیمی صحبت های دائمی داشته باشید. عملکرد یک روند یکساله نیست، در نتیجه تنها روی یکبار جلسه ملاقات با رییس تان در خصوص بررسی عملکرد تان اتکا نکنید. شما به جلسه ها و بحث های دائمی و ادامه دار در خصوص انجام شدن کار های تان نیاز دارید. در نتیجه خجالتی نباشید. مسئولیت ها بر عهده ی شما است نه بر عهده ی رییس تان.
بخشی از این فرایند، استراتژی کاری است که شما می توانید برای خودتان انجام دهید. در این خصوص Burnison یک اصطلاح مخفف دیگر را تحت عنوان AWARE ارائه می دهد. این واژه نیز مخفف پنج موردی است که برای به دست گرفتن کنترل امور کارتان باید انجام دهید. به این ترتیب بر اساس این واژه ی مخفف شما باید اول از ریختن همه ی دیوار ها خودداری کنید (A-avoiding) ، در خصوص نقاط کور خود آگاه باشید و بیدار شوید (W- waking up) ، صفت ها و رویکرد های خود را ارزیابی کنید (A-assessing)، صلاحیت ها و شایستگی های تان را رتبه بندی کنید (R- rating) و تجربه هایی که از طریق کلیه ی دستاورد های تان به دست آورده اید را بیان کنید (E- expressing).
Burnison برای شناخت و آگاهی هر چه بهتر خصوصیات و صفات تان به شما یک تست کوتاه و راحت ارزیابی شخصی را پیشنهاد می کند که برخی از این تست ها از Korn Ferry گرفته شده است. برخی دیگر نیز برگرفته از منابع ارزیابی رفتار های خود مدیریتی است. ایندکس پیش بینی در این خصوص به شما یک رویکرد کاربردی را ارائه می دهد که به کمک آن می توانید خودتان را بهتر بفهمید و ببینید که در چه جایگاه هایی شما به بهترین شکل ممکن در کارتان سازگار شده و متناسب هستید؛ از آن جایی که هر کسی مهارت های کاری و تجاری متفاوتی دارد و آن ها را در کار خود در پیش می گیرد. چیزی که در این میان بسیار حائز اهمیت است و ضرورت دارد این است که استعداد های تان را به خوبی بیابید و ببینید که چطور می توانید میزان کارایی تان در کار را افزایش دهید و در چه بخشی بیش ترین تناسب را دارید تا بر این اساس همکاری و مشارکت تان را بهینه کرده و افزایش دهید.
O – اقرار کردن در خصوص وظایف تان (OWN YOUR OBJECTIVES)
در این مرحله کاری که باید انجام دهید این است که وظایفی که بر عهده شما قرار گرفته و کار هایی که باید به انجام برسانید را بیان کنید. این امر، یعنی اقرار هر آن چه برعهده ی شما است و زمانی که باید این کار ها را تحویل دهید، می تواند به بهبود هر چه بهتر عملکرد شما کمک زیادی کند و موجب بروز عملکرد بی نظیری در شما شود. همچنین با این رویکرد، وجود و نقش شما برای رییس تان ضرورت می یابد. رییس خود را بشناسید و با بررسی دقیق شخصیت مدیریتی او، استایل مدیریتی او را بشناسید. بر این اساس می توانید ببینید که چطور می توانید به طرز موثر تری بازی خود را در کارتان پیش ببرید و آن را مدیریت کنید. این رویکرد شما را در موقعیتی قرار می دهد که برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رییس تان پیش رفته تا به این طریق شما را در کار تان مصون بسازد. این رویکرد یک راه بسیار سریع و ساده برای تاثیر گذاری سریع و بلافاصله است. شما و رییس تان در این حالت در یک تیم قرار می گیرید و با هم دیگر در یک مسیر و برای یک هدف مشترک حرکت می کنید و اهداف و کار های مشترکی با هم دارید.
R — تحقیق کردن (RESEARCH THE MARKET)
به جای این که دائما در حال فکر کردن به موقعیت ضعیف کارتان و میزان پرداختی تان باشید، در بازار تحقیق کنید و ببینید که ارزش شغلی شما در بازار به چه شکل است و چه جایگاهی دارد. در این خصوص Burnison توصیه می کند که ” تکالیف تان را انجام دهید “. تنها صرف این که پول بیش تری می خواهید، تصور نکنید که میزان پرداختی شما کم و پایین است. رییس شما تنها وظیفه ی پرداخت حقوق شما را ندارد و قطعا تمام فکر او روی حقوق شما تنها متمرکز نیست. تمرکز اصلی او روی عملکرد تیم و میزان پراخت هایش است. هر میزان که بیش تر استعداد ها و تلاش های تان را در راستای افزایش و بهبود عملکرد کل تیم وقف کنید، شما بیش تر لایق و سزاوار دریافت پاداش خواهید بود. به خاطر داشته باشید، ” اگر که شما چیزی فراتر از یک افزایش پرداختی متوسط می خواهید، شما باید کار های بیش تری نیز انجام دهید، که این عملکرد بیش تر صرفا محدود به جلسه ملاقات های بیش تر نمی شود و انتظارات بیش تری از شما وجود دارد “.
E – چشم انداز داشتن و تصور کردن پایان کار (ENVISION YOUR END GAME)
پایان راه و بازی تان را متصور شوید. در واقع با تغییر شغل تان و پیشرفت از یک موقعیت شغلی به موقعیت شغلی بعدی، پایان هر راهی را با بهره گیری از چالش ها و فرصت های جدید متصور شوید تا از آن ها برای یادگیری بیش تر و رشد تان استفاده کنید و ببینید که در نهایت چه چیزی به دست خواهید آورد. در این مسیر محتاط باشید و از داشتن تصورات اشتباهی مانند این که همیشه موقعیت های بهتری پیش روی تان قرار خواهد گرفت، پرهیز کنید و در این زمینه محتاطانه عمل کنید. در این خصوص Burnison هشدار می دهد که قبل از هر جهشی رو به جلو، موقعیت قبلی را به دقت بررسی کنید و ببینید که شغل جدید چه مسیر و فرصت هایی را به شما پیشنهاد می کند تا از این طریق از خطرات شغلی احتمالی که پیش روی شما خواهد بود، جلوگیری کنید. این استراتژی در برخی مواقع به خوبی کار می کند. در واقع در زمان هایی که شما شواهدی دارید که نشان می دهد شرکت شما قادر به پرداخت حقوق شما نیست یا این که اگر شما ارزش پول را نداشته باشید، رییس شما با آرزوی موفقیت برای تان، شما را از کار اخراج خواهد کرد.
این مخفف ارائه شده یا همان MORE در کل در ارتباط با به کنترل گرفتن امور مرتبط با کار تان است. اما با این حال بر اساس گفته های Burnison، این رویکرد در ارتباط با چیزی نیست که شما به دست می آورید. این امر مربوط به ارزشی است که شما به بار می آورید و به موجب آن پاداش دریافت می کنید. زمانی که شما تمام تلاش خود را برای پیشرفت و ترقی شخصی تان و همکاری و موفقیت تیمی و شرکت متمرکز می کنید، در این شرایط به احتمال زیاد شاهد شروع پیشرفت در کارتان خواهید بود و در نهایت نیز چیز بیش تری به دست می آورید. در نتیجه شاید مانترا جدید حرفه ای شما در سال ۲۰۲۰ این باشد که ” چه کار هایی را می توانم برای خودم و دیگران انجام دهم “.