ضوابط و مقررات شرکت در آزمون های الکترونیکی

مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان

(ویژه دانشجویان)

 

حسب تصمیم شورای آموزش دانشگاه در هر نیم سال تحصیلی تمام یا پاره ای از آزمون های دانشگاه ممکن است به صورت الکترونیکی برگزار گردد. در صورت برگزاری آزمون به صورت الکترونیکی رعایت کلیه ضوابط و مقررات آزمون های الکترونیکی که عمده آن در زیر آمده است توسط دانشجویان الزامی است و عدم توجه به این ضوابط تخلف و یا تقلب محسوب می‌شود.
لذا ضرورت دارد که دانشجویان گرامی تمهیدات لازم در این رابطه را پیش بینی نموده و آمادگی شرکت در آزمون های الکترونیکی احتمالی را از قبل داشته باشند.

 

فهرست مطالب

  الف) نکات مورد توجه قبل از شروع آزمون

  ب) نکات کلی در مورد آزمون الکترونیکی ( نوشتاری و شفاهی)

  ج) رعایت اخلاق در آزمون

  د) چک لیست شروع آزمون

  ه) ورود به سامانه سایا و شروع آزمون الکترونیکی

 

الف) نکات مورد توجه قبل از شروع آزمون

۱ – محیط فیزیکی که می خواهید از آنجا در آزمون شرکت کنید را آماده نمایید.

  •  فراهم کردن میز و صندلی مناسب،
  •  ایجاد روشنایی کافی در جهت درست و رو به صورت شما ( راهنمایی: پشت سر شما هر چه تاریکتر و رنگ زمینه آن تیره تر باشد تصویر واضح تری از وبکم و یا گوشی دیده خواهد شد).
  •  ایجاد شرایط محیطی آرام و بی سر و صدا (که تمرکز شما حین آزمون از بین نرود).

۲ – سخت افزارهای لازم را قبل از شروع آزمون چک کنید.
لازم به ذکر است مطابق ضوابط این دانشگاه (مندرج در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش تحت عنوان شرایط اختصاصی ورود) هر دانشجو موظف است یک رایانه مستقل و مخصوص آموزش الکترونیکی ( متصل به اینترنت )، یک گوشی هوشمند جهت استفاده از آن در آزمون ها و نیز اینترنت پشتیبان مخصوصا هنگام برگزاری آزمون ها در اختیار داشته باشد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید)

۳ – اطمینان از اتصال صحیح اسپیکر و میکروفن و دوربین و بررسی صحت عملکرد آنها. ( توجه داشته باشید که استفاده از هدست، هندزفری و یا وسایلی از این قبیل در هنگام آزمون الکترونیکی اکیداً ممنوع می باشد).

نکته مهم :برای تست اتصال صحیح اسپیکر و میکروفن و دوربین لازم است در طول ترم  از طریق وصل شدن به کلاس برخط زنده حداقل یکی از دروس، از استاد درس درخواست نمایید که دسترسی های لازم را  بمنظور تست این ابزارها در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید صحت کار دوربین  و اسپیکر و میکروفن خود را کنترل و بررسی نمایید. علاوه بر این بهتر است از استاد درس بخواهید این دسترسی ها را حداقل یک هفته قبل از هر آزمون برای شما فعال نماید ( دانشجویان در حالت عادی در وضعیت “شرکت کننده” عادی (Participant) هستند و لذا به دوربین و میکروفن دسترسی ندارند) تا بتوانید صحت عملکرد ابزارهای خود را پیش از آزمون کنترل مجدد نمایید.

۴ – در تمام زمان برگزاری آزمون بایستی تصویر زنده و واضح دانشجو از طریق وبکم کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ پخش شود، بنابر این هنگام پاسخ به سوالات آزمون تا حد ممکن صورت خود را تقریبا در راستای وبکم قرار دهید تا تصاویر واضح از شما گرفته شود. یادآوری می‌گردد که قطع تصویر زنده دانشجو در طول برگزاری آزمون به منزله تخلف امتحانی تلقی شده و با چنین دانشجویانی وفق مقررات انضباطی رفتار خواهد شد، لذا لازم است دانشجویان در طول زمان آزمون بطور مرتب وضعیت فعال بودن دوربین خود را کنترل نمایند و در صورت قطع ناگهانی دوربین سریعا اقدام به برقراری دوربین خود نمایند.

۵ – از اکانت “سایا”ی خود هم برای گوشی و هم برای کامپیوتر همزمان استفاده نمایید.

۶ – هنگام آزمون رعایت شئونات اسلامی الزامی است و تصاویر فاقد این ملاحضات تبعات قانونی دارد.

۷ –اطمینان از شارژ کامل باطری لپ تاب و گوشی همراه (تا در حین برگزاری آزمون تحت هیچ شرایطی به خاطر قطعی برق خاموش نگردند).

۹ – از برقراری اینترنت و اتصال صحیح به اینترنت و اینترنت پشتیبان اطمینان حاصل کنید.

تذکر مهم : حداقل هنگام آزمون یک جایگزین برای اتصال اینترنت به نام اینترنت پشتیبان برای خود فراهم نمایید (به عبارت دیگر یک اینترنت قابل دسترسی دیگر نیز داشته باشید).

۱۰ – خودکار و چند برگ کاغذ سفید (ترجیحا: کاغد سفید A4) در دسترس و آماده استفاده داشته باشید، تا در صورت لزوم هم برای نوشتن پاسخ تشریحی “آزمون روی کاغذ” و هم برای چکنویس بتوانید از آنها استفاده نمایید.

تذکر مهم : برای نوشتن پاسخ تشریحی از مداد و خودکارهای رنگ روشن استفاده نگردد چون تصویر پاسخنامه کم رنگ و ناخوانا می گردد و ممکن است برای استاد درس در خوانش آن مشکل ایجاد نماید. (خودکار مشکی یا آبی تیره استفاده گردد)

۱۱ – از دوربین گوشی موبایل در مواردی که سوال از نوع تشریحی و نوشتنی روی کاغذ است، استفاده نمایید تا قادر باشید از پاسخ سوال های روی کاغذ، عکس و تصویر خوانا گرفته و سپس برای هر سوال از قسمت “ارسال فایل پاسخ همان سوال” در سامانه آزمون الکترونیکی  فایل تصویر پاسخ را  ارسال نمایید.

علاوه بر آن اکیداً توصیه می گردد که تصاویر تمام صفحات پاسخ نامه های خود را تجمیع و در یک فایل PDF قرار داده و در پایان آزمون این فایل را از طریق پیام رسان شماره ۳ درس مربوطه به یک پیام الصاق و بصورت خصوصی برای استاد درس ارسال نمایید.

سعی گردد تا آنجا که مقدور است کیفیت تصاویر ارسالی مناسب و دارای حجم کم و معقول باشد (زیر ۵۰۰KB) تا استاد بتواند پاسخنامه را با کیفیت مناسب مشاهد نماید.  توصیه می گردد این کار را با اوراق آزمایشی چندین بار قبل از زمان آزمون ها انجام دهید و چنانچه مهارت لازم برای انجام آن را ندارید برای کسب مهارت، از دیگران کمک بگیرید تا در هنگام آزمون با آرامش کامل بتوانید این فرآیند را انجام دهید.

تذکر ۱ : اتصال موبایل (یا دوربین دیجیتال) را با کامپیوتر چک کنید و از برقراری این ارتباط اطمینان حاصل نمایید.

تذکر ۲ : روشنایی محیط را برای عکس برداری از پاسخ نامه ها بررسی نمایید.

(بهتر است قبل از آزمون در همان محل و همان شرایط از صفحه کاغذ نوشته شده ای، عکس بگیرید و از وضوح نوشته های آن در تصویر بدست آمده اطمینان حاصل نمایید)

تذکر ۳ :توصیه اکید میگردد که برای تصویر برداری از پاسخ نامه های آزمون خود از یک اپلیکیشن اسکن تصاویر و اسناد که قبلا روی گوشی هوشمند خود نصب نموده اید استفاده نمایید (اپلیکیشن هایی از قبیل OfficeLens یا CamScanner … و حتما پیش از آزمون مهارت استفاده از آن را بدست آورید).

 

ب) نکات کلی در مورد آزمون الکترنیکی( نوشتاری و شفاهی)

بخش اول : آزمون نوشتاری الکترونیکی

۱ – این آزمون منحصرا از طریق سامانه آزمون الکترونیکی برگزار میگردد .

۲ – سوالات، ترتیب آن ها و حتی گزینه های آزمون های هر دانشجو با سایر دانشجویان، توسط نرم افزار آزمون و بصورت متفاوت و تصادفی انتخاب می گردد.

۳ – زمان آزمون محدود بوده و در صورت تلاش برای تبادل اطلاعات با دیگران، ضمن اینکه آزمون شما را مخدوش می نماید موجب از دست دادن وقت شما نیز خواهد گردید.

۴ –زمانی که وقت آزمون به پایان رسید، آزمون ممکن است بصورت خودکار بسته شود و امکان ادامه دادن آن وجود نداشته باشد. لذا با اعلام پایان زمان آزمون توسط استاد درس (و یا احتمالا اتمام زمان نشان داده شده در خود آزمون) به سرعت از آخرین سوال آزمون عبور نموده دکمه اتمام و تحویل را کلیک نمایید. (دو بار این دکمه برای شما برای تحویل پاسخ سوالات نشان داده می شود که هر بار نیاز به کلیک دارد)

تذکر مهم : هر گونه تعللی در این خصوص ممکن است موجب عدم تحویل پاسخ سوالات در سیستم شده و مشکلاتی را بوجود آورد ، که در این صوررت تمام مسئولیت آن به عهده دانشجو خواهد بود.

۵ –در هر لحظه فقط یک سؤال نمایش داده می شود و در صورت گذر از آن امکان بازگشت به سوال های قبلی ممکن است، وجود داشته باشد یا وجود نداشته باشد. (قبل از زمان برگزاری آزمون، توسط استاد اطلاع رسانی لازم بعمل خواهد آمد)

۶ – بسته به نظر استاد فقط یکبار می توان در آزمون شرکت کرد. اما ممکن است امکان شرکت مجدد وجود داشته باشد ولی شرکت مجدد احتمالا باعث حذف پاسخ های قبلی شده و لذا وقت شما به هدر می رود.

تذکر : در صورتیکه در هنگام آزمون به هر دلیل به شکل ناخواسته از نرم افزار آزمون خارج شدید ( مثلا با قطع ارتباط اینترنت ) لازم است بلافاصله سعی در ورود مجدد به نرم افزار آزمون نموده و گزینه ادامه آخرین دفعه شرکت در آزمون را انتخاب نمایید.

۷ – مجددا خاطر نشان می گردد چنانچه آزمون “تشریحی روی کاغذ” در بین سوال های شما وجود داشت، علاوه بر ارسال فایل تصویر هر سوال در محل مخصوص همان سوال در زمان آزمون، فایل تصویر با کیفیت آن را بعد از پایان زمان آزمون مجددا از طریق پیام رسان شماره ۳  برای استاد درس ارسال دارید و حتما یک نسخه از آن را نزد خود نگه دارید تا در آزمون شفاهی که ممکن است در پی آزمون نوشتاری یا هر زمان دیگری توسط استاد برگزار گردد (بنا به نظر استاد درس و ضرورت نیاز این نوع آزمون)، در کلاس برخط زنده که مخصوص امتحان شفاهی در نظر گرفته شده آن را آپلود و مورد استفاده قرار دهید.

۸ – تنها و بالاترین مرجع تشخیص تخلف و نیز نمره نهایی آزمون هر دانشجو، منحصرا توسط استاد درس تعیین می گردد و نمرات خام بدست آمده، چه در آزمون حالت تستی و چه در آزمون حالت تشریحی و یا حتی شفاهی، تنها نقش کمک کننده و ابزارهایی برای ارزیابی استاد می باشند، بدین معنا که نمرات حاصل از هرآزمون، به تشخیص استاد درس لزوما ملاک تعیین نمره نهایی دانشجو نیست.

۹ –به هیچ وجه هنگام آزمون از VPN (فیلتر شکن) استفاده نکنید چون در این صورت امکان شرکت در آزمون ممکن است وجود نداشته باشد و یا با اختلال هایی روبرو گردید.

۱۰ – اطلاعات موقعیت مکانی (از طریق IP های اینترنتی) و زمانی شما در سامانه ثبت خواهد شد.

۱۱ –یک ساعت قبل از زمان آزمون هیچگونه برنامه نرم افزاری شیرینگ یا اشتراک گذاری صفحه نمایش کامپیوتر نباید در کامپیوتر یا گوشی همراه شما اجرا شده باشد. اجرای چنین نرم افزارهایی همزمان یا زودتر از یک ساعت قبل از شروع آزمون تخلف (و یا تقلب) محسوب می گردد. در این راستا ضروری است همه نرم افزار های باز شده اضافی خود را بسته و تنها از یک مرورگر خاص که همیشه در طول نیم سال تحصیلی از آن استفاده می کردید استفاده نمایید.

۱۲ – ممکن است یکی از کارشناسان گروه فنی دانشگاه و یا استاد درس حین برگزاری آزمون، درخواست به اشتراک گذاری صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل شما را در کلاس برخط زنده و در پنجره ای که به یکباره در صفحه نمایش شما ظاهر خواهد شد، ارسال دارد. به محض مشاهده چنین پنجره ای (در Adobe Connect) فورا آن را تایید نمایید (کلیک روی دکمه Start). عدم تایید بهنگام این پنجره توسط دانشجو موجب مخدوش شدن فرآیند آزمون دانشجوی مورد نظر خواهد گردید و تبعات آن به عهده دانشجو می باشد. در شکل زیر پنجره درخواست استاد برای به اشتراک گذاری صفحه نمایش، نشان داده شده است.

 

 

نکته ۱ : در این حالت مدت زمان یک دقیقه به کل زمان امتحانات حالت تستی هر آزمون، اضافه شده است تا چند ثانیه ای که کارشناس فنی از زمان امتحان شما برای بررسی اجرای احتمالی انواع نرم افزارهای مسئله ساز در آزمون های الکترونیکی مستهلک نموده، در نظر گرفته و لحاظ شده باشد. آگاهی از اجرای نرم افزار های فعلی و یا در طول یک ساعت قبل آزمون، مورد بررسی سریع کارشناس قرار می گیرد.
نکته ۲ : اکیدا توصیه می گردد چنانچه عکس و یا تصاویر شخصی در صفحه نمایش خود در هنگام آزمون دارید حتما به محل دیگری در خارج از کامپیوتر یا گوشی خود منتقل نمایید.

۱۳- پاسخ به سوال های آزمون منحصرا از رایانه (رومیزی و یا لپ تاب) با سیستم عامل ویندوز صورت پذیرد.

۱۴- نرم افزار مانیتور (استفاده یا عدم استفاده از این گزینه در اختیار استاد درس مربوطه است) این نرم افزار به نام (نرم افزار مانیتورینگ آزمون های الکترونیکی) با نام فایل “IRU Monitor” ساخت شرکت مایکروسافت است (جهت بارگیری آن به قسمت “دریافت نرم افزارهای جانبی” از قسمت راهنمایی و پشتیبانی وب سایت دانشگاه مراجعه نمایید) در صورت اعلام استاد درس دانشجویان موظفند، ده دقیقه قبل از هر آزمون روی رایانه ای که قصد برگزاری آزمون را دارند، آن را اجرا نموده و قبل از بستن آن با مراجعه به قسمت “File” در نوار ابزار نرم افزار اجرایی گزینه “Export Configuration” را کلیک نموده و فایل خروجی آن را به نام خانوادگی و شماره دانشجویی خود مانند نمونه زیر تغییر نام داده،  سپس نرم افزار مذکور را کاملا ببندید (Exit). پنج دقیقه بعد از اتمام آزمون (یا آزمون ها متوالی) نیز مجددا نرم افزار اجرایی فوق (با دو بار کلیک روی آن) اجرا و با مراجعه به قسمت “File” در نوار ابزار نرم افزار اجرایی گزینه “Export Configuration”  را کلیک نمایید و فایل خروجی را مانند قسمت قبل تغییر نام داده و عدد “۲.” را در ادامه به نام فایل اضافه نمایید. (تا با فایل اول به علت یکسانی نام فایل اشتباه نگردد). فایل های گزارش بدست آمده فوق را در کامپیوتر خود ذخیره (حجم آن حدود دو کیلو بایت می باشد) و نام آن را با فرمت زیر با حروف پینگلیش تغییر نام دهید. (به نام و شماره دانشجویی خود) بطور مثال:

ProcmonConfiguration.pmc  —> Ahmad_Mohseni- 3752147491.pmc

سپس آن را در پیام رسان آموزشی درس مربوطه در قالب یک پست جدید برای استاد با موضوع “ارسال فایل مانیتور آزمون” ارسال دارید.

توضیحات: این نرم افزار اجرایی توسط کارشناسان ارشد تیم فنی دانشگاه ایرانیان مورد بررسی دقیق قرار گرفته و هیچ آسیبی به رایانه شما وارد نمی نماید و مورد تایید تیم فنی دانشگاه می باشد. همچنین از آنجا که این نرم افزار روی رایانه کاربر نصب نمی گردد و تنها یک فایل اجرایی محض است، هیچ تاثیری هم روی اجرای هیچ یک از برنامه های نصب شده کامپیوتر شما بجا نخواهد گذاشت. وظیفه این نرم افزار مشاهده و گزارش گیری از فعالیت ها و اجرای برنامه های رایانه ای دانشجو حین برگزاری آزمون می باشد. انجام عملیات فوق جزء الزامات آزمون الکترونیکی در دانشگاه به شمار می رود (به تشخیص استاد) و عدم اجرای موارد فوق موجب مخدوش شدن و بی اعتبار گردیدن آزمون برگزار شده توسط دانشجو می گردد.

*بسیار مهم : قابل ذکر است چنانچه آزمون دانشجویی توسط استاد مخدوش قلمداد گردد، با نظر استاد درس و یا گروه آموزشی مربوطه با این دانشجو مانند دانشجوی متخلف و وفق مقررات آموزشی رفتار خواهد گردید.

 

بخش دوم : آزمون شفاهی الکترونیکی

۱ – آزمون شفاهی الکترونیکی بخشی از آزمون است که ضرورتا توسط استاد درس، جهت راستی آزمائی و بررسی صحت عملکرد دانشجویان در آزمون کتبی الکترونیکی، برگزار می‌گردد.

۲ – زمان برگزاری آزمون شفاهی الکترونیکی بطور معمول پس از پایان آزمون کتبی الکترونیکی بوده اما در مواردی ممکن است  به تشخیص استاد درس، زمان برگزاری آزمون شفاهی پیش از آزمون کتبی یا زمان دیگری بعد از آزمون کتبی تعیین گردد که در اینصورت توسط خود استاد درس اطلاع رسانی های لازم صورت می پذیرد.

۳ – برای شرکت در آزمون شفاهی دانشجویان موظفند در کلاس آنلاین درس شرکت نموده و با حضور دراطاق های جانبی به سوالات شفاهی استاد درس پاسخ دهند( همراه با فعال بودن دوربین دانشجو) .

۴ – عدم شرکت دانشجو در آزمون شفاهی بمنزله عدم شرکت در کل آزمون پایانی تلقی شده و وفق مقررات مربوط به غیبت در آزمون پایانی عمل خواهد گردید.

 

ج) رعایت اخلاق در آزمون

  • دانشجویان محترم مجاز نیستند که از کمک هیچ شخص دیگری در آزمون استفاده نمایند.
  • در صورتی که استفاده از کتاب، جزوه و یا اینترنت برای یافتن پاسخ ها توسط استاد درس منع شده باشد، نباید به هیچ عنوان این کار صورت پذیرد. (در حالت پیش فرض منع استفاده از منابع بالا وجود دارد مگر استاد درس قبلا خلاف آن را رسما در پیام رسان یا در کلاس برخط زنده اعلام کرده باشد این نوع آزمون ها به کتاب باز معروفند).
  • دانشجو نباید پاسخ سوال آزمون را با دیگران به هر نحو به اشتراک بگذارد ( شبکه های اجتماعی، ایمیل ، تلفن و …. ) و در صورتی که مشخص گردد که دانشجو یا دانشجویانی چنین کاری را انجام داده اند وفق مقررات انضباطی با دانشجویان متخلف برخورد خواهد گردید ( اعم از دانشجوی به اشتراک گذارنده و دانشجویان استفاده کننده).

تذکر : مرجع تشخیص انواع تخلف صرفاً استاد درس و یا کارشناس تعیین شده از طرف دانشگاه است.

  • هر دانشجو فقط باید در آزمون های مربوط به خود شرکت کند و شرکت بجای دیگران مجاز نیست و چنانچه چنین عملی به هر نحو و یا توسط سیستم ماشین برگزار کننده آزمون کشف گردد با هر دو دانشجو برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.
  • در حین برگزاری آزمون به هیچ عنوان دانشجو نباید سوال آزمون یا پاسخ آن را با زبان و صدا بخواند و یا آن ها را زمزمه کند. مشاهده چنین رفتاری حین آزمون و یا در کلاس آزمون ضبط شده که با حرکت لب و دهان صورت می پذیرد تخلف محسوب می گردد.

 تذکر بسیار مهم : سرپیچی از هر یک از موارد بند (ج) تخلف یا تقلب محسوب شده و در هر مرحله ای که اثبات گردد، تصمیم گیری در مورد آن با مشورت استاد درس به کمیته انضباطی دانشگاه ارجاع داده خواهد شد.

 

د) چک لیست شروع آزمون

۱ – اینترنت       ۲- کامپیوتر یا لپ تاپ     ۳- وبکم یا دوربین موبایل      ۴- روشنایی محیط      ۵- خودکار و کاغذ      ۶- اتصال موبایل یا دوربین دیجیتال به کامپیوتر و سپس ورود مستقیم به “سایا” با اکانت شخصی خود .

 

ه) ورود به سامانه سایا و شروع آزمون الکترنیکی

۱ – حداقل ده تا پانزده دقیقه قبل از شروع آزمون از طریق سامانه سایا (LMS) و مطابق معمول وارد درس مورد نظر خود شده و سپس وارد کلاس برخط زنده شوید و منتظر بمانید تا استاد درس، برگزاری و شروع آزمون را بصورت صوتی اعلام دارد .

تذکر ۱: لازم است تا انتهای آزمون، کلاس برخط زنده باز و فعال باقی مانده و در حال پخش تصویر شما از طریق وبکم کامپیوتر یا لپ تاپ باشد ( همچنین فراهم بودن امکان صحبت کوتاه و احتمالی با استاد، اما توجه داشته باشید که آیکن میکروفن شما می بایست در حالت غیر فعال یعنی به رنگ خاکستری قرار داشته  و به عبارت دیگر حتی Mute هم نباشد). در صورت نیاز دانشجو به صحبت با میکروفن در کلاس برخط زنده ابتدا از طریق آیکن وضعیت، دست بالا برده و سپس در صورت صلاحدید استاد درس، میکروفن برای دانشجوی مورد نظر در “کلاس جانبی” فعال می گردد.

۲ – دسترسی وبکم و میکروفن حداقل یک روز قبل از آزمون برای کلیه دانشجویان توسط استاد آزاد می گردد تا عملکرد درست آن ها را روی کامپیوتر خود چک نمایید. در این صورت هنگام برگزاری آزمون اطمینان خواهید داشت آمادگی لازم برای آزمون الکترونیکی را دارا می باشید.

۳ – دانشجویان موظفند وفق تاریخ و زمان اعلامی امتحانات، درج شده در “کارت شرکت در امتحان” خود عمل نمایند.

تذکر:در موارد خاص هر گونه تغییراتی در زمان و تاریخ برگزاری آزمون از طریق استاد درس در کلاس بر خط زنده و یا پیام رسان درس و یا پیام رسان تالارهای وبینار دانشجویی به اطلاع دانشجویان رسانده خواهد شد.

۴ – هر گونه اعتراض به نمره اخذ شده و یا تصمیمات استاد مبنی بر تخلف، … صرفا از طریق “ساما” ظرف یک تا دو روز بعد از اعلام نمره موقت خواهد بود. بدیهی است بعد از ثبت نهایی نمره در ساما توسط استاد درس تحت هیچ شرایطی اصلاح و یا تغییر نمره امکان پذیر نخواهد بود و اعتراض بعد از این تاریخ مسموع نمی باشد.